Annonse
Foto: dreamstime
Lederverktøy
Stressmestring:

– Lag din egen stress-strategi

Stress er både bra og naturlig for oss, siden det sikrer våre liv og våre evner til å håndtere utfordrende situasjoner. Bruker du stresset ditt feil, derimot, setter du deg selv i konstant alarmberedskap. Det fører til utmattelse. Derfor gjelder det å bruke stress-strategien sin på riktig måte, hevder coach og foredragsholder i CoachTeam, Jeanette Sleveland.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Slik ­utvikler du en bedre stress-­strategi:

Steg 1 – Pust:

  • Du trenger å bruke pusten din bevisst for å sende andre signaler til nervene dine
  • Pusten er din viktigste strategiske venn når det gjelder å håndtere stresshormonene
  • Når du tar et par gode pustedrag, både inn- og utpust, setter du i gang en avspenningsimpuls som umiddelbart roer kroppen og gjør deg mer avspent
     

Steg 2 – Løft blikket:

  • Se rundt deg som når du skuer utover et åpent hav
  • La blikket vandre. Legg merke til det som er rundt deg. Gi det et øyeblikks oppmerksomhet. Det å gi oppmerksomhet, har i seg selv en avspennende effekt
  • Si til deg selv: «Så her er jeg nå. Dette er hva som er rundt meg akkurat nå. Disse menneskene. Dette rommet. Disse gjenstandene».
     

Steg 3 – Smil:

  • Gi øyeblikket, uansett hvilken utfordring du står overfor, et lite smil
  • Det skaper umiddelbart en reaksjon i ditt nervefilter som setter i gang en liten strøm av gode endorfinhormoner
  • Du får kontakt med kreativitet, mulighetstanker og empati

kilde: CoachTeam / Jeannette Sleveland

Annonse

Slik ­utvikler du en bedre stress-­strategi:

Steg 1 – Pust:

  • Du trenger å bruke pusten din bevisst for å sende andre signaler til nervene dine
  • Pusten er din viktigste strategiske venn når det gjelder å håndtere stresshormonene
  • Når du tar et par gode pustedrag, både inn- og utpust, setter du i gang en avspenningsimpuls som umiddelbart roer kroppen og gjør deg mer avspent
     

Steg 2 – Løft blikket:

  • Se rundt deg som når du skuer utover et åpent hav
  • La blikket vandre. Legg merke til det som er rundt deg. Gi det et øyeblikks oppmerksomhet. Det å gi oppmerksomhet, har i seg selv en avspennende effekt
  • Si til deg selv: «Så her er jeg nå. Dette er hva som er rundt meg akkurat nå. Disse menneskene. Dette rommet. Disse gjenstandene».
     

Steg 3 – Smil:

  • Gi øyeblikket, uansett hvilken utfordring du står overfor, et lite smil
  • Det skaper umiddelbart en reaksjon i ditt nervefilter som setter i gang en liten strøm av gode endorfinhormoner
  • Du får kontakt med kreativitet, mulighetstanker og empati

kilde: CoachTeam / Jeannette Sleveland

Annonse