Ledelse

Noen råd for å trives med travelhet

Ledere kan gjøre en hel del for å fremme trivsel, selv når arbeidsdagene er travle.

Publisert Sist oppdatert

Det mener psykologene Pernille Frisch og Charlotte Juul Sørensen i danske HumanAct. I et innlegg hos lederweb.dk viser de til at mange arbeidsplasser opplever at arbeidspresset øker, uten at de får tilført flere ressurser. I slike situasjoner kan medarbeidere lett føle seg som ofre for nedskjæringer og travelhet, men ledere kan ifølge psykologene gjøre en hel del for å bidra til at oppgaveløsing og samarbeid fungerer - selv når dagene er travle.

Råd til ledere

I innlegget sitt gir de noen råd om hvordan ledere kan gå fram. Dette er fem av dem:

* Avstem forventninger
Medarbeiderne har forventninger til hvordan du skal lede. Du har forventninger om hvordan medarbeiderne skal løse oppgaver, samarbeide etc. Avstem forventningene. Hvis dere ikke kjenner hverandres forventninger, er det lett å komme skjevt ut.

* Løs konflikter
Psykologene råder ledere til å ta tak i konflikter som ligger og ulmer på arbeidsplassen. Konflikter sluker energi. Om dere ikke får løst alle, så snakk i alle fall om dem. Ha som mål at partene forstår den andres perspektiv. Det kan bedre samarbeidsklimaet.

* Prioritér med hard hånd
Det er lett å miste overblikket når presset er stort, og det kan være lett å ta tak i det som først dumper ned på skrivebordet. Prioritér heller de viktigste oppgavene først. Frisch og Juul Sørensen minner her også om at lederens jobb er å legge fram kriterier som gjør at medarbeiderne kan prioritere selv. Dermed slipper de å spørre deg hver gang.

* Senk perfeksjonsnivået
Det kan være vanskelig å vite hva som kreves for at en oppgave er godt nok løst, særlig for yngre medarbeidere. Frisch og Juul Sørensen advarer mot å «slenge ut» en melding om at 80 prosent er godt nok. Den typen meldinger ikke er til særlig hjelp for en medarbeider som ikke kjenner nivået fra før. Gi retningslinjer og rammer for oppgaveer som skal løses. Ta eventuelt en titt på enkeltmedarbeideres oppgaveløsing og gi konkrete tilbakemeldinger.

* Vær opptatt av det dere faktisk har innflytelse på
Medarbeidere kan bruke mye energi på å tenke på og snakke om vilkår og omstendigheter de mener er urimelige, men som det er vanskelig å gjøre noe med. Det kan være mangel på ressurser, politiske beslutninger de er uenige i etc. Negativ stemning rundt slike spørsmål sprer seg lett og sluker energi. Forsøk å flytte oppmerksomheten over på det dere selv er herre over eller har innflytelse på, råder psykologene. Da brukes energien til å skape resultater. De understreker at dette ikke betyr at man skal ignorere urimelige vilkår og situasjoner. De anbefaler at man bruker sin innflytelse der man faktisk kan gjøre det - og at man har noen grenser for hvor langt man kan og vil presse seg selv og andre.

Selvhjelp

Det finnes også en hel del metoder man selv kan forsøke seg på for å bevare mental kapasitet under stress og påkjenninger. Nettstedet psykologisk.no viser i en artikkel til to metoder som er blitt anbefalt av Jason R. Sattizahn med kolleger der hensikten er å styrke selvkontrollen – og derigjennom prestasjonsevnen – under press.

Den ene metoden handler om å få bukt med urovekkende tanker som spiser oppmerksomhet. Ifølge psykologisk.no viser tidligere forskning at det kan virke beroligende å bruke noen minutter på å skrive ned - fritt og uttrykksfullt - det man bekymrer seg for. Den andre metoden som anbefales, er trening på refokusering. Det vil si evnen til å vende oppmerksomheten raskt tilbake dit man vil ha den. Én måte å gjøre det på, kan være å snakke med seg selv og si høyt hvilke steg du må ta for å løse oppgaven.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS