Ledelse

Nordmenn synes ulikhet er greit

I alle fall hvis man har fortjent det, viser NHH-studie.

Publisert Sist oppdatert

Et stort eksperiment avdekker at de fleste amerikanere ikke har noe imot ulikhet dersom den bygger på faktiske prestasjoner. Det viser forskning på bonusutbetalinger, gjennomført av førsteamanuensis Ingvild Almås, og professorene Alexander W. Cappelen og Bertil Tungodden ved Norges Handelshøyskole.

Resultatet endrer seg derimot dersom det er uklart om bonusutbetalingen blir utdelt tilfeldig, eller basert på flaks. I eksperimentet stod deltakerne overfor en situasjon der to personer hadde prestert like bra på den samme oppgaven, men bonusen var fordelt helt og holdent til én av personene, tilfeldig plukket ut. Når de ble stilt overfor valget valgte flesteparten av deltakerne å omfordele bonusen til 50/50 mellom de to personene – flaks er en urettferdig årsak til ulikhet.

Rettferdig ulikhet

Eksperimentet viser for det første at hvordan folk oppfatter ulikhet avhenger av om de oppfatter ulikheten som rettferdig eller ikke, og for det andre at det er store forskjeller i hvordan folk ser på rettferdighet, og med ikke alle valgte å omfordele etter det ble kjent at det bare var flaks, og at noen valgte å omfordele etter de lærte at bonusen var fordelt på grunnlag av prestasjoner.

Funnene kan få konsekvenser for ledere, skriver forfatterne selv hos Harvard Business Review. Ledere har en rekke forskjellige ansatte, som sannsynligvis har en rekke ulike oppfatninger rundt hva rettferdighet og ulikhet er.

USA – Norge

Spesielt viktig kan dette være for virksomheter der flere ulike kulturer møtes. Almås, Cappelen og Tungodden har sammenlignet norske og amerikanske deltakere, og funnet at nordmenn i mye større grad enn amerikanere reagerer på ulikhet når det stammer fra flaks.

Nordmenn ble imidlertid mye mer åpne for ulikhet når denne ulikheten var bygd på prestasjonsforskjeller.

Resultatene gjenspeiler tilstandene i de to landenes faktiske ulikhetsnivåer. USA har høyere nivåer av ulikhet enn Norge, og da er det også sannsynlig at menneskene i større grad tolererer det.

Til ledere

Almås, Cappelen og Tungodden tror studien deres har flere viktige budskaper som ledere må tenke over når de utformer lønns- og bonusordningene sine:

  • Anerkjenn viktigheten av rettferdighet. Folk kommer til å si ifra eller ta affære dersom de mener at ulikhetene er urettferdige.

  • Rettferdighet og ulikhet er to forskjellige ting.

  • Forstå hvordan dine ansatte ser på rettferdighet. Det er ikke sikkert de ansatte mener det samme om rettferdighet som du gjør.

  • Rettferdighet er langt viktigere for folk enn effektivitet og prestasjoner. Sørg for rettferdigheten før effektiviteten.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS