Annonse
Foto: Dreamstime
Lederverktøy

På vei mot bedre selvfølelse

I et forskningsprosjekt fra Stockholm Universitet om dagens tøffe arbeidssituasjon for ledere ble 22 ledere dybdeintervjuet, og ytterligere 1657 personer studert i en spørreundersøkelse. Resultatene pekte på noen av de viktigste egenskapene en leder kan ha for å orke å stå i dagens pressede arbeidsliv: god selvfølelse og evnen til å komme tilbake etter en dårlig periode.

Les resten med abonnement fra
Løpende abonnement for privatpersoner. Fornyer på fullpris (125,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Slik trener du opp selvfølelsen

  • Bli kjent med tankene dine: Hva sier du til deg selv og om deg selv? Hvis du har tanker som sier at du ikke er «flink nok» eller «bra nok» så er det sannsynligvis et tankemønster hos deg. Dette mønsteret skaper følelse. Øv deg på å legge merke til de negative tankene, og omform dem til noe positivt eller la dem komme for å se om du kan akseptere dem.

  • Slutt med sammenligning: Hvis du har en tendens til å sammenligne deg med andre i ledergruppa så bør du slutte med det. Ta fram pennen og skriv ned det du er flink til, og hvorfor. For eksempel: «jeg er flink til å lytte, og det får de andre i gruppa til å føle seg anerkjent». Husk at de du sammenligner deg med kanskje har lang erfaring. Det vil alltid være noen som er flinkere til noe enn oss selv.

  • Oppmerksomhetstrening: Lær deg meditasjon. Vær til stede her og nå. Det er sjelden det som skjer akkurat nå som stresser oss. Som regel er det en bekymring over hva som skal skje, eller en grubling over det som har vært. Gjennom å trene på oppmerksomhet kan en lære seg å bli mer nysgjerrig, utforskende og autentisk.

  • «Walk the talk»: Gjør som du sier og si som du gjør. Neste gang du sier ja, men kroppen skriker nei, så bør du legge merke til hva du sier til deg selv. På denne måten blir du oppmerksom på mønster du kan endre og forbedre i deg selv.

(Kilde: Gro Mykkeltvedt, Grow Competence Consulting)


Annonse

Slik trener du opp selvfølelsen

  • Bli kjent med tankene dine: Hva sier du til deg selv og om deg selv? Hvis du har tanker som sier at du ikke er «flink nok» eller «bra nok» så er det sannsynligvis et tankemønster hos deg. Dette mønsteret skaper følelse. Øv deg på å legge merke til de negative tankene, og omform dem til noe positivt eller la dem komme for å se om du kan akseptere dem.

  • Slutt med sammenligning: Hvis du har en tendens til å sammenligne deg med andre i ledergruppa så bør du slutte med det. Ta fram pennen og skriv ned det du er flink til, og hvorfor. For eksempel: «jeg er flink til å lytte, og det får de andre i gruppa til å føle seg anerkjent». Husk at de du sammenligner deg med kanskje har lang erfaring. Det vil alltid være noen som er flinkere til noe enn oss selv.

  • Oppmerksomhetstrening: Lær deg meditasjon. Vær til stede her og nå. Det er sjelden det som skjer akkurat nå som stresser oss. Som regel er det en bekymring over hva som skal skje, eller en grubling over det som har vært. Gjennom å trene på oppmerksomhet kan en lære seg å bli mer nysgjerrig, utforskende og autentisk.

  • «Walk the talk»: Gjør som du sier og si som du gjør. Neste gang du sier ja, men kroppen skriker nei, så bør du legge merke til hva du sier til deg selv. På denne måten blir du oppmerksom på mønster du kan endre og forbedre i deg selv.

(Kilde: Gro Mykkeltvedt, Grow Competence Consulting)


Annonse