Annonse
Illustrasjonsfoto. Foto: Dreamstime. 

Personlighetstyper til besvær

Ledere evner ikke å identifisere eller tolke de ulike personlighetstypene innen teamene sine, hevder konsulenter fra Deloitte. Dét kan være en viktig årsak til at organisasjoner ikke lykkes. I en artikkel i Harvard Business Review blir dette slått stort opp, og det vies også plass til konsulentselskapets system, Business Chemistry, som identifiserer fire primære arbeidsmåter, knyttet til de ulike personlighetstypene.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Personlighet

Disse personlighetstrekkene må ­tolkes og forstås:

Pioneerene:

  • Verdsetter muligheter
  • Sprer energi og fantasi i teamet
  • Har tro på at det verdt å ta risiko
  • Stoler på magefølelsen
  • Har et helhetlig fokus
  • Er tiltrukket av modige, nye idéer og kreative fremgangsmåter

Vokterne:

  • Verdsetter stabilitet
  • Tilfører teamet orden og struktur
  • Har en pragmatisk holdning, og nøler med å ta risiko
  • Data og fakta er grunnleggende nødvendigheter for dem, og detaljer er viktige
  • Er opptatte av å lære av historien

Pådriverne:

  • Verdsetter utfordringer og vil gjerne skape momentum
  • Resultater og seire teller mest
  • Ser svart/hvitt på saker, og håndterer problemer der og da – med logikk og data

Integratorene:

  • Verdsetter samhandling og det å trekke i samme retning
  • Relasjoner og ansvar for gruppens beste er avgjørende
  • Tror på at det meste er relativt
  • Diplomatiske og fokusert på å oppnå konsensus

Kilde: Deloitte / Suzanne M. Johnson Vickberg og Kim Christfort / Harvard Business Review

Annonse

Personlighet

Disse personlighetstrekkene må ­tolkes og forstås:

Pioneerene:

  • Verdsetter muligheter
  • Sprer energi og fantasi i teamet
  • Har tro på at det verdt å ta risiko
  • Stoler på magefølelsen
  • Har et helhetlig fokus
  • Er tiltrukket av modige, nye idéer og kreative fremgangsmåter

Vokterne:

  • Verdsetter stabilitet
  • Tilfører teamet orden og struktur
  • Har en pragmatisk holdning, og nøler med å ta risiko
  • Data og fakta er grunnleggende nødvendigheter for dem, og detaljer er viktige
  • Er opptatte av å lære av historien

Pådriverne:

  • Verdsetter utfordringer og vil gjerne skape momentum
  • Resultater og seire teller mest
  • Ser svart/hvitt på saker, og håndterer problemer der og da – med logikk og data

Integratorene:

  • Verdsetter samhandling og det å trekke i samme retning
  • Relasjoner og ansvar for gruppens beste er avgjørende
  • Tror på at det meste er relativt
  • Diplomatiske og fokusert på å oppnå konsensus

Kilde: Deloitte / Suzanne M. Johnson Vickberg og Kim Christfort / Harvard Business Review

Annonse