Ledelse

– Seier er aldri viktigere enn respekt

I mange bransjer må man være pågående og aggressiv for å vinne fram. Men i tider der seier og respekt for andre står mot hverandre bør respekt alltid vinne, sier amerikansk strategirådgiver.

Publisert Sist oppdatert

På den ene siden står etikken, på den andre siden står virksomhetens framtid. Det er satt på spissen, men for mange virksomheter er dette i nærheten av sannheten. Spesielt i oppstartbedrifter. De er avhengige av å komme brasende ut i et marked og splitte opp etablerte systemer. De har ikke et stort navn og rykte å ta vare på, så de sniker seg kanskje litt rundt lover og reguleringer, og gjør det som er nødvendig for å vinne.

Men en leders urokkelige vinnerholdning kan fort gå utover andre ting. Man blir en leder som ikke lytter, en egoist, en som ikke respekterer andre. Denne lederstilen kan påvirke arbeidsmiljøet i negativ retning, men blir ofte unnskyldt som en «nødvendig ingrediens for suksess», skriver grunnlegger av HR- og strategirådgivningsfirmaet Visier, John Schwarz, til magasinet Entrepreneur.

Unngå skittent spill

Det kan være vanskelig for en ansatt å si ifra om at sjefens atferd er uetisk, og slike sjefer har dessuten en tendens til å være mindre mottakelige for kritikk, skriver Schwarz.

Han har imidlertid noen retningslinjer for hva man kan gjøre for å havne i en situasjon der seier blir viktigere enn etikk og respekt.

Kjønnsbalanse: Virksomheter med en god kjønnsbalanse har mindre sannsynlighet for å utvikle en dårlig organisasjonskultur. Kvinner tolererer i mindre grad gutteklubb og garderobesnakk på samme måten som menn.

En leder trenger en rådgiver som kan gi innspill på etiske retningslinjer og organisasjonskultur, men som holder seg unna virksomhetens hovedoppgaver.

Gjør respekt til en kjerneverdi: Respekt innebærer å bruke tid og energi på å forstå andre sine perspektiver, å lytte til innspill, delegere og gi økt ansvar til ansatte, og arbeide for et sunt arbeidsmiljø. Dette bør bli satt som en av kjerneverdiene i en organisasjon, og bør også evalueres underveis, gjennom undersøkelser blant de ansatte, skriver Schwarz.

Et styre, spesielt i oppstartbedrifter, består gjerne av grunnleggere og investorer. Schwarz anbefaler å inkludere minst én utenforstående i styret – enten en partner eller en kunde.

Schwarz foreslår også å utvikle en plan for lederrullering over et fem- til tiårsperspektiv. Over tid kan en leder bli for selvsikker, og slutte å høre på innspill. Da er det på tide at man foretar et lederbytte.

Kilde: Entrepreneur

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS