Annonse
Illustrasjonsfoto. Foto: Dreamstime. 

Slik blir du kvitt de vanskelige arbeidstakerne

–Enten du er en liten eller stor arbeidsgiver, så kommer du før eller siden borti en vanskelig arbeidstaker, sier arbeidsrettsadvokat Ole André Oftebro.

Vi er på Arbeidsrettsdagen 2017. Teatersalen på Hotel Continental i Oslo er fullsatt med arbeidsgivere som tørster etter kunnskap om arbeidsrett.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Råd for håndtering av vanskelige arbeidstakere

  • Vær tydelig på krav og forventninger i ansettelsesprosessen og i arbeidsavtalen.

  • Sørg for grundig og god opplæring samt dokumentasjon.

  • Benytt muligheten til seks måneders prøvetid.

  • Fastsett tidspunkter for evalueringssamtaler i begynnelsen av prøvetiden.

  • Hvis ansettelsen er feil: Gi oppsigelse i god tid før prøvetiden utløper.

  • Vær bevisst hvordan du kommuniserer: bruk heller «jeg opplever at …» i stedet for «jeg har hørt at …».

  • Ikke gi lønnspålegg til arbeidstakere som ikke fungerer.

  • Ved alvorlige forhold bør det innkalles til drøftelsesmøte.

  • Gi skriftlige advarsler ved overtredelser fra arbeidstaker.

  • Benytt avskjedsadgangen ved grove pliktbrudd – ikke gi oppsigelse «for å være snill».

Kilde: Ole André Oftebro, advokatfirmaet Ræder

Annonse

Råd for håndtering av vanskelige arbeidstakere

  • Vær tydelig på krav og forventninger i ansettelsesprosessen og i arbeidsavtalen.

  • Sørg for grundig og god opplæring samt dokumentasjon.

  • Benytt muligheten til seks måneders prøvetid.

  • Fastsett tidspunkter for evalueringssamtaler i begynnelsen av prøvetiden.

  • Hvis ansettelsen er feil: Gi oppsigelse i god tid før prøvetiden utløper.

  • Vær bevisst hvordan du kommuniserer: bruk heller «jeg opplever at …» i stedet for «jeg har hørt at …».

  • Ikke gi lønnspålegg til arbeidstakere som ikke fungerer.

  • Ved alvorlige forhold bør det innkalles til drøftelsesmøte.

  • Gi skriftlige advarsler ved overtredelser fra arbeidstaker.

  • Benytt avskjedsadgangen ved grove pliktbrudd – ikke gi oppsigelse «for å være snill».

Kilde: Ole André Oftebro, advokatfirmaet Ræder

Annonse