Ledelse

Slik forteller du at sjefen ikke er god nok

En for selvsikker sjef kan være skummelt for virksomheten. Slik sier du ifra.

Publisert Sist oppdatert

Å overvurdere eller overselge sine egne evner er et tveegget sverd. På den ene siden kan det gjøre at du forsøker å angripe oppgaver du ellers ikke ville begitt deg ut på – troen på at man skal greie noe er halve oppgaven. På den andre siden, dersom du har overvurdert egne evner mye nok, kommer du per definisjon til å feile.

En leder med overstadig tro på egne evner kan virke karismatisk og imponerende i starten, men kan på lang sikt utgjøre en risiko for både organisasjonen og de ansatte. Ledere med et realistisk syn på egne evner og begrensninger, derimot, er mindre utsatt for å ta feilavgjørelser.

Det skriver Tomas Chamorro-Premuzic i Harvard Business Review. Chamorro-Premuzic er administrerende direktør for Hogan Assessment Systems, som driver personlighetstesting.

Ledere er utsatt for alt for mye uekte positiv feedback

Bedre enn snittet

Det er ikke bare en liten gruppe ledere som sitter og overvurderer seg selv. Ledere er kjente for sitt notorisk gode selvbilde, og i én studie svarte 80 prosent av ledere at de trodde de var en bedre leder enn gjennomsnittet.

Når ledere i tillegg går gjennom opplæring som fokuserer på styrkene deres, og i mindre grad møter på negative tilbakemeldinger, får vi ledere som tror de er verdensmestre, og som ikke får den nødvendige feedbacken de trenger for å bli bedre, skriver Chamorro-Premuzic.

Ledertilbakemelding

Uansett om lederen trenger å jekkes opp eller ned – korrekte tilbakemeldinger er viktig. Og uansett om du er ledelsesutvikler, toppsjef eller ansatt, så forklarer Chamorro-Premuzic tre måter for å gi tilbakemeldinger til en leder som har litt for god tro på seg selv.

Personlige motiver

I stedet for å kritisere, så kan man få den aktuelle lederen til å forstå sine egne personlige mål. En god måte å gjøre dette på er å ta utgangspunkt i hva som driver hen. Dersom en leder for eksempel blir motivert av anerkjennelse, kan man legge fra for lederen at hen ikke har den aller største tilliten. Dette kan motivere.

Er lederen motivert av makt bør man heller foreslå hvordan man slår konkurrentene.

Er lederen av det relasjonelle bør man forklare hvordan man får skapt engasjement blant de ansatte.

Vise til statistikken

En god måte å få lederens oppmerksomhet er gjennom data. Håndfaste data. Medarbeiderundersøkelser er en effektiv måte å avdekke lederens svake sider, og finne ut hva som kan endres på for å øke effektiviteten.

Andre muligheter er personlighetstester, som kan avdekke personlighetstrekk forbundet med negativ lederatferd.

Forklare ulempene med selvsikkerhet

Det finnes mye forskning på selvsikkerhet, og mange av studiene peker på hvor problematisk for mye selvsikkerhet kan være. Økonomiske studier peker på hvordan selvsikkerhet fører til dårligere finansielle avgjørelser. Finansielle studier viser at ledere av store konsern gjentatte ganger utsetter virksomheten sin for unødvendig risiko. Andre studier viser at for selvsikre gründere i større grad feiler enn de mer realistiske.

De mest selvsikre lederne er imidlertid også de lederne som er dårligst til å ta imot kritikk og tilbakemeldinger, og en gjennomgående utfordring blir dermed at tiltakene fungerer best hos de lederne som trenger det minst, skriver Chamorro-Premuzic.

«Vi må derfor bli flinkere til å velge ut ledere som er komfortable med egne begrensninger», oppfordrer han.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS