Ledelse

Slik måler du innovasjon

Følg disse tre stegene hvis du sliter med å måle effekten av innovasjon i virksomheten.

Publisert Sist oppdatert

I mange virksomheter er innovasjon helt øverst på listen over prioriteringer. Tallet på bransjer med høyt innovasjonspress blir dessuten bare høyere etter hvert som teknologien avanserer. Men innovasjon er ressurskrevende, og de fleste ledere trenger en indikasjon på at innsatsen fungerer – de vil måle innovasjonen, og det kan være krevende.

En gruppe på fem svenske professorer – Anders Richtnér, Anna Brattström, Johan Frishammar, Jennie Björk og Mats Magnusson – har forsket på dette spørsmålet i tre år, og har delt resultatene sine på MIT Sloan Management Review.

De tre store fallgruvene

I forskningen har de jobbet tett med virksomheter og ledere, og identifisert tre fallgruver man ofte går i når man vil prøve å måle effekten av innovasjon.

1) Over- eller underdreven tro på hva man kan måle

Mange av virksomhetene som ble observerte antok at målte faktorer også var kontrollerbare, og endte opp med å måle alt for mye. Andre virksomheter trodde at måling var skadelig og lite produktivt, og målte nesten ingenting.

2) Måle bare deler av prosessen

Flere av de observerte bedriftene satte av mye ressurser til å måle spesifikke deler av innovasjonsprosessen. Men det gjorde at de ikke fikk dannet seg et helhetsbilde av innovasjonsprosessen, noe som gjorde resultatene vanskelig å tolke.

3) Overse politikken

Måling har politiske ringvirkninger. Ofte er det som blir målt også det som blir belønnet, og derfor også det som blir gjort, skriver de svenske forskerne. Når man da begynner å måle innovasjon på nye måter skyver man også på hvilke aktiviteter som får de ansattes oppmerksomhet. Hvilke aktiviteter som skal fungere som mål på innovasjon kan derfor bli gjenstand for kraftige diskusjoner, siden det kan legge føringer på hvem sine stillinger som er «viktigst».

Slik forbedrer du innovasjonsmålene

De svenske forskerne har ut i fra disse tre fallgruvene definert tre faser en virksomhet bør gå gjennom for å komme fram til gode og nyttige mål på innovasjon.

Fase 1: Se på dagens systemer

Første bud er å se på dagens målingssystemer og stille to viktige spørsmål:

Gjør dagens målinger at det blir lettere eller vanskeligere å nå innovasjonsmålene?

Stemmer innovasjonsmålene overens med de overordnede strategiske målene?

Disse spørsmålene gir et fint blikk på hvilke rutiner man har for å måle innovasjon i dag. Mange av de eksisterende målene og verktøyene kan sikkert tas med videre, mens andre bør kastes eller oppdateres.

Fase 2: Forbedre rutinene

Neste steg er å forbedre rutinene på hva man måler, for å hindre at man havner i fallgruve nummer to. De svenske forskerne anbefaler derfor at virksomheter måler både porteføljen, prosessen, og enkeltprosjekter.

Porteføljen gir et blikk på sammensetningen av innovasjonsprosjekter. Hvor mange er store og disruptive, og hvor mange er små, gradvise og mindre risikable? Her gjelder det å finne balansen.

Prosessmålene gir et blikk på framgangen i en innovasjonsprosess. Hvor mye tid brukes for eksempel på utvikling i forhold til salg?

Enkeltprosjekter må evalueres i ettertid for å finne ut hvor skoen trykker.

Fase 3: Sette i gang forbedringene

Den siste fasen handler om å implementere forbedringene, og kaste alle rutiner som er utdaterte og hemmet innovasjonen. Så gjelder det å følge opp de nye rutinene og sørge for at hvert nytt innovasjonsmål har en nøkkelperson med ansvar for oppfølgningen, skriver de svenske forskerne.

Lederverktøy

Trenger du å fornye verktøykassa?

Bla deg gjennom våre lederverktøy for gode tips, triks og faglig påfyll.

Gå til lederverktøy.


Powered by Labrador CMS