Ledelse

Slik snekrer du en god nettside

Kvalitet fremfor kvantitet er nøkkelen til en god nettside for småbedrifter, ifølge digital strategiekspert.

Publisert Sist oppdatert

Som gründer eller fersk småbedriftsleder trenger du ikke nødvendigvis slå på stortromma når du skal velge ny hjemmesideløsning for bedriften din, ifølge Jostein Magnussen, ekspert på digital strategi i Netlife Research.

Han forteller at mange glemmer å fokusere på kvalitet. Det fører ofte til at hjemmesiden blir for omfattende i forhold til bedriftens virksomhet og hva den kan tilby.

– Man bør fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. For en liten bedrift holder det ofte med en enkel hjemmeside, sier han.

Det er hva du oppnår med hjemmesiden som er viktigst, enten du ønsker å komme i kontakt med potensielle kunder, generere en kundebase eller få til direktesalg. Oppretter du en hjemmeside, må du se på hva som er realistisk å få til, poengterer han:

– Mange lager en plakat som presenterer bedriften innenfra og ut. I stedet bør du bestemme deg for hvilken funksjon siden din skal ha i din kommunikasjon med kundene. I tillegg må du få kundene i tale. Det kan du gjøre billig ved å benytte deg av verktøy for brukerundersøkelser, anbefaler han.

Mange gode verktøy

Magnussen påpeker at det finnes mange gode verktøy på markedet, som både er rimelige og gode. Han trekker frem WordPress og Squarespace som gode løsninger for bedrifter som skal lage enkle og funksjonelle sider.

– Legg heller litt penger i design og selve kommunikasjonen, i stedet for i teknologien. Dersom du skal drive nettbutikk bør du imidlertid bruke litt mer penger på den tekniske løsningen, sier han.

Når du skal lage en hjemmeside er det viktig å ha fokus på å svare på de viktigste spørsmålene, og å kunne løse de viktigste oppgavene for brukerne.

– Den informasjonen finner man ved å bruke verktøy som Google Analytics. Da kan du måle hva som fungerer, og får en bedre mulighet til å finne ut hva slags rolle nettsiden din skal spille i forhold til kanalene du skal kommunisere i, forklarer han.

Sosiale medier

For i dag kan mange nå direkte ut til kundene sine via sosiale medier. Klarer du for eksempel å generere bra med salg der, må du vurdere hvor mye du skal legge i ny hjemmeside.

– Mange klarer å oppnå umiddelbare resultater via Facebook eller andre sosiale medier. Enkelte bedrifter ender opp med å kjøre alle sine aktiviteter gjennom disse mediene, sier Magnussen.

De fleste bedrifter sliter med å få folk i målgruppene sine til å finne hjemmesiden, og å få dem til å bli værende der. Da er søkemotoropitimalisering et verktøy som kan tas i bruk.

– Tenk på hvordan du kan gjøre deg interessant for målgruppen din. Hva slags kunnskap har du som andre kan være interessert i? Hvor når du folk best med denne kunnskapen? Blogg, Facebook, Snapchat eller via nettsiden din?

Foto Jostein Magnussen i Netlife Research. Foto: Netlife Research.

Gründerfellesskaper

En annen løsning er å engasjere dyktige folk fra gründerfellesskaper. Der finnes det mye kompetanse som kan bidra til en både rimelig og effektiv utviklingen av hjemmesiden din, anbefaler Magnussen.

– Der sitter det personer som kan mye om nettsider og digitale markedsføringstjenester. Da kan du få hjelp av veldig flinke folk til en rimelig penge, sier han.

Uavhengig av hvilken løsning du velger, trenger ikke en nettside for en oppstartsbedrift trenger å koste mer enn mellom 50.000 og 100.000 kroner, mener han.

– For å presse prisen ned ytterligere, kan du også vurdere å bruke utenlandsk kompetanse. Ved bruk av freelancere, for eksempel fra India, kan programmeringsjobben bli veldig billig. Samtidig må du regne med å bruke en del tid på kommunikasjonsbiten, sier Magnussen.

LEDERVERKTØY:

1. En førsteside som gjør inntrykk:

  • Førsteinntrykket du gir verden av bedriften din må kommunisere merkevaren med et appellerende visuelt inntrykk.
  • I tillegg må det komme tydelig frem hva bedriftens virksomhet er
  • Hvem som har nytte av den
  • Hvorfor den eksisterer
  • Hvorfor kundene bør bry seg om den
  • Bedriftens logo, en kort virksomhetsbeskrivelse og en navigasjonsmeny som leder brukeren til andre viktige sider må utvikles og brukes effektivt
  • Nettsiden må ha responsivt design, slik at brukerne enkelt kan bruke siden også med mobiltelefon

2. Brukervennlig navigasjon:

  • Menyen må være enkel for brukerne å lokalisere, og bør inneholde logiske kategorier som gjør det enkelt å finne informasjonen de er på jakt etter
  • Navigasjonsmenyen bør inneholde vanlige spørsmål som kundene dine ofte spør om
  • Hvilke kategorier av produkter eller tjenester selger du?
  • Hva koster disse varene eller tjenestene?
  • Hvor holder bedriften til, og hva er åpningstidene?
  • Hvordan kan kunder kjøpte varer eller tjenester, og hvilke betalingsløsninger tilbyr du?

3. Søkemuligheter:

  • Inkluder en søkeboksfunksjon i tillegg til sidenavigeringen, slik at kunder kan taste inn nøkkelord eller fraser for å finne informasjonen de trenger når navigasjonsmenyen ikke treffer
  • Når kundene taster inn noe i søkeboksen, må de bli presentert for alternative og relevante sider de kan besøke. Da slipper de å søke manuelt
  • Jo mer innhold du har på siden din, som tilbyr mulige søkeord, desto mer verdifull blir søkeboksfunksjonen

4. Tilgang til hjelp:

  • Til tross for at nettsider kan bety markedsføringsfordeler for småbedrifter og forbrukere, vil det fortsatt være behov for å få hjelp av en kundebehandler
  • Nettsiden din bør ha en mulighet for å oppnå kontakt med en kundebehandler via telefon, epost eller på besøksadressen til bedriften
  • Utrolig nok glemmer 93 prosent av amerikanske småbedrifter å henvise til en epostadresse der kunder kan komme i kontakt med bedriften

5. Side med oftest stilte spørsmål (FAQ):

  • Jo oftere du engasjerer kundene, desto mer tydelig blir mønstrene i hva slags informasjon de søker – og hvilke spørsmål de har om dine produkter eller tjenester
  • Tilby en side med oftest stilte spørsmål – med svar – slik at kundene finner så detaljert informasjon som mulig
  • En småbedrifts nettside er en billig og effektiv måte å forbedre rekkevidden og potensialet ditt på, både for potensielle og eksisterende kunder

Kilder: Entrepreneur / Chris Pautch

Lederverktøy

Trenger du å fornye verktøykassa?

Bla deg gjennom våre lederverktøy for gode tips, triks og faglig påfyll.

Gå til lederverktøy.


Powered by Labrador CMS