Ledelse

Slik unngår du å bli usikker under oppsigelsessamtalen

Publisert Sist oppdatert

Oppsigelser er aldri lette, men enda verre er kanskje øyeblikket der du må gi beskjeden – oppsigelsessamtalen. Alle som har sett filmen «Up in the air» har sett hvordan dette kan utarte seg. De ansatte kan reagere kraftig, stille spørsmål, skjelle deg ut.

Plutselig føler du det usikker på hele avgjørelsen. Hva med den ansattes følelser? Hva med økonomien? Hva vil de andre ansatte mene?

Pernille Ross er fagsjef i nordiske AS3 Transition, som hjelper virksomheter med endringsprosesser. Hun skriver til danske Væksthus for ledelse at det er noen punkter man må huske på for å hindre denne usikkerheten i å oppstå, men samtidig sørge for en verdig oppsigelse for den ansatte:

  • Forbered deg godt på oppsigelsen. Den ansatte kommer sannsynligvis til å vise store følelser og stille spørsmål, og da er det viktig å ha et klart bilde over hvordan samtalen skal gå. Forbered deg på potensielle spørsmål som «hvorfor, når og hva nå?». Snakk rolig og tydelig, og sørg for å ta kontroll over samtalen.

  • Velg rett tid og sted. Undersøkelser viser at hvis man tar samtalen på en fredag kan det være lett for den ansatte å føle seg bortvist. Tirsdag eller onsdag er bedre dager. Sørg også for å velge et lokale der dere kan sitte i fred, uten avbrytelser, hvor den ansatte slipper å måtte konfrontere sine kolleger rett etterpå.

Unngå de klassiske feilene

Det er lett å bli rammet av skyldfølelse etter at man har sagt opp noen, skriver Ross, og da er det fristende å ty til enkle utveier for å lette på trykket. Man omgår situasjonen umiddelbart, men det kan fort ende med at du gir den ansatte en uverdig oppsigelse, eller til og med falske forhåpninger om at oppsigelsen ikke er en endelig avgjørelse.

Typiske fallgruver ifølge Ross:

  • Du utsetter oppsigelsessamtalen til fredag ettermiddag.

  • Du blander mellom å kommunisere med en profesjonell og en personlig tone. Det forvirrer den ansatte.

  • Du tillater en diskusjon rundt hele bakgrunnen for oppsigelsen.

  • Du gir et vagt håp om at den ansatte kan bli ansatt på nytt.

  • Du gir tilbud som går langt ut over dine ansvarsområder.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS