Ledelse

Slik vil rekrutterere ta i bruk kunstig intelligens

Mens teknologien utvikler seg med stormskritt, blir kunstig intelligens mainstream i rekrutteringsverdenen.

Publisert Sist oppdatert

Enten det handler om å velge mellom store hauger av cv-er, analysering av fremtreden i videointervjuer eller scanning av profiler i sosiale medier, har kunstig intelligens vokst seg frem til å bli et standardverktøy innen rekrutteringsbransjen, skriver Noel Webb, direktøren i Karen.ai (Your Cognitive Recruiting Assistant) i Undercover Recruiter.

Han påpeker at kunstig intelligens er svært tidsbesparende – spesielt når det gjelder standardisert arbeid av den repetitive arten.

Webb presiserer at rekrutterere ikke må være redde for at teknologien skal ta jobbene fra rekruttererne. I stedet oppfordrerer han dem til å omfavne verktøyet som noe som effektiviserer hverdagen deres.

Selv om kunstig intelligens kan bidra til en effektivisering av rekrutterernes arbeid, kan det ennå ikke erstatte alt. Rekrutterere vil i fremtiden ha en hverdag som består av å gjøre mer med mindre ressurser. Det innebærer at rekruttererne blir mindre involverte i søkeprosessen etter kandidater og screening av dem som vurderes for ansettelse. De vil i høyere grad ta del i arbeidet med å intervjue kandidatene, avslutte prosesser med jobbtilbud og å forbedre kvaliteten i arbeidet med innleie og ansettelser generalt, ifølge Webb.

Selv om tradisjonell research kan bli erstattet med noen elementer av kunstig intelligens, kan rekruttererne fortsatt vise til spesialtilpassede prosesser med å finne perfekte kandidater, som kunstig intelligens ikke kan gjøre. Dette kvalitetsaspektet, kombinert med at kunstig intelligens kan bidra til hurtigere prosesser med å finne gode kandidater, bidrar til å øke sjansen for å finne de beste talentene, skriver direktøren i Karen.ai.

Powered by Labrador CMS