Ledelse

Tidligere fotballproff Bjørn Gulden har snudd sportsutstyrgiganten Puma fra bunn til topp.

Snudde Puma fra bunn til topp

I løpet av fire år har den tidligere Tysklands-proffen Bjørn Gulden fått Puma-aksjen til å stige med nesten 60 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Gulden (52) var selv et stort talent som ung fotballspiller. Hans karriere i klubber som Strømsgodset, Nürnberg og Bryne ble dessverre avkortet på grunn av en rekke skader. Men i næringslivet har Hallingdølen gjort stor suksess etter fotballkarrieren.

I et intervju med Dagens Næringsliv forklarer Gulden at ledelse kan sammenlignes med toppidrett. Selv er han ikke den viktigste i Puma, mener han. Som leder er hans viktigste oppgave å få de ansatte til å trekke i samme retning.

Det har han klart, i hvert fall i følge tallene til sportsgiganten Puma. For bare fire år siden var imidlertid den tyske sportutstyrsbedriften på vei ned.

– Merkenavnet var rett og slett ikke attraktivt nok da jeg overtok i 2013. Så vi startet med å legge en plan sammen med eierne og fikk med oss de rette folkene, sier Gulden til avisen.

I 2016 omsatte Puma for 3,6 milliarder euro, med et resultat før skatt på 118,9 millioner euro – en økning på 40 prosent. Hittil i 2017 har økningene i salgsinntektene vært på 16 prosent (valutajustert), til nesten to milliarder euro.

Inngåelse av samarbeid med sprinteren Usain Bolt og popstjerna Rihanna har vært viktige årsaker til oppturen.

Ifølge Gulden forsøker Puma å ha et familiært forhold til disse stjernene, og Gulden hevder at de er takknemlige å samarbeide med.

– Mange er viktigere enn meg

Gulden peker på at hierarki er et fremmedord i Puma, og at en del av hans form for ledelse går ut på å erkjenne at det er mange som er viktigere enn han selv i Puma.

– Det fungerer ikke med hierarki, og som leder forsøker jeg å være bevisst på dette, sier han til Dagens Næringsliv.

I løpet av fire år har Puma-aksjen steget med nesten 60 prosent, etter at Gulden satte seg i sjefstolen.

Powered by Labrador CMS