Ledelse

Tips når diskusjonen begynner å «koke»

Noen råd for å få diskusjonen tilbake på et konstruktivt spor.

Publisert Sist oppdatert

En del team har vanskelig for å diskutere ting de er uenig om uten å trigge motstand og forsvar. I kjølvannet av dette havner de ofte i en lite produktiv konflikt, fordi de underveis gjør hverandre «ugyldige». Istedenfor å lytte til hva de andre sier, blir de mer opptatt av å hoppe rett til sin egne motargumenter. Diskusjonen går frem og tilbake, blir mer polarisert og kanskje begynner de også stille spørsmål ved de bakenforliggende motivene til de andre.

Alt i alt signaliserer de at de andre og deres argumenter i grunnen ikke er særlig mye verdt. De regnes ikke som «gyldige» i diskusjonen. Dette forteller konsulent og lederbokforfatter Liane Davey i et innlegg på nettsidene til Harvard Business Review.

Snu tankegangen

Selv om det kan være vanskelig når man står midt i det, er rådet hennes like fullt at du fortsetter å la de andres perspektiv, ekspertise og følelser være «gyldige» diskusjonen igjennom. Da er det lettere å holde konflikten til selve saken.

Hvordan gjør du det? Ifølge Davey handler det om å anerkjenne både debatten og debattantene. Du kan for eksempel tenke som så:

  • det er verdifullt å høre ulike perspektiver og at teamet har tenkt gjennom ulike sider av saken
  • personen du diskuterer med tilfører verdi fordi han eller hun presenterer innspillene sine fra et unikt ståsted
  • LES MER:Når introverte og ekstroverte skal samarbeide

Et par tips

«Med en gang du aksepterer at konflikt er produktivt og at personen du er i konflikt med har verdi, vil konfliktens natur straks endre seg til det bedre. Tonen i debatten vil bli bere med en gang konflikten begynner å dreie seg om ideene og ikke individene som presenterer dem», skriver Diane, som mener at selv små endringer i språket kan være bidra til å vise at du verdsetter den andre og hans/hennes perspektiver. Diane foreslår i innlegget sitt hos hbr.org en hel del fraser man kan plukke fram ved behov. Dette er to av dem:

«Det krever «guts» å legge dette bordet. Det har jeg respekt for»
«Du ser dette fra et annet perspektiv enn jeg gjør, så det er naturlig at vi ser forskjellig på dette»

Du kan også vise folk at du respekterer dem ved å gjenta det du hører de sier: «Det jeg hører du sier, er......; stemmer det?» Det viktige med denne innfallsvinkelen, er du viser at du lytter og tenker over det du hører - uten at det nødvendigvis betyr at du er enig.

  • Se også video: I denne videoen snakker psykolog og konfliktbehandler Jan Atle Andersen og teolog og coach Erica Grunnevoll om konflikthåndtering. Dette er en smakebit. Hele videoen finner du her - i Lederbiblioteket.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS