Ledelse

Unngå å ta med deg jobbstress hjem – lag deg en tydelig «slutt-på-arbeidsdagen-rutine»

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn, svensker og dansker ligger på verdenstoppen i å ta med seg jobben hjem, viste undersøkelsen Global Employee and leadership index, som Dagens Perspektiv har omtalt tidligere i år. Da nordmennene i undersøkelsen kommenterte påstanden «jeg tenker sjelden på arbeidet når jeg er borte», svarte hele 63 prosent i nedre del av skalaen. Eller, sagt på en annen måte: Vi tenker på jobben på fritiden.

Blander jobb og fritid

HR Norge, som er en av de organisasjonene som stod bak undersøkelsen, har påpekt at et kjennetegn for det nordiske arbeidslivet er integrasjon mellom jobb og fritid. Vi tar med oss jobben hjem, og vi tar med oss privatlivet på jobben. HR Norge konkluderer med at dette ser ut til å fungere nokså greit. Vi er tross alt også i verdenstoppen i arbeidsglede, ifølge den samme undersøkelsen.

For å unngå å fordi man tar med seg jobben hjem, anbefaler coachen at man lager seg en «slutt-på-dagen»-rutine som fungerer som et psykologisk skille mellom jobblivet og hjemmetilværelsen.

Skiller jobb og fritid

Flytende overganger mellom jobb og fritid ser altså ut til å fungere utmerket for mange, men langt fra alle er enige om at dette er en god løsning. En av dem som anbefaler tydelige grenser mellom jobb og fritid, er coach og forfatter Deborah Bright. I et innlegg på nettsidene til Harvard Business Review forteller hun om ledere som ikke får sove fordi de tenker på alt de har å gjøre på jobben og om ledere som blir forstyrret av jobbmail under middagen.

For å unngå å fordi man tar med seg jobben hjem, anbefaler coachen at man lager seg en «slutt-på-dagen»-rutine som fungerer som et psykologisk skille mellom jobblivet og hjemmetilværelsen. I en undersøkelse Bright og kollegene gjorde blant 26 ledere som laget seg slike rutiner, økte andelen som klarte å skille jobb og fritid etter sigende fra 40 til 68 prosent.

«Slutt-på-arbeidsdagen-rutine»

Hva inneholder så en «slutt-på-arbeidsdagen-rutine»? Dette er overskriftene på tipsene fra Bright:

* Gjør ferdig én liten oppgave til
Ta en telefon, svar på en mail eller gjort noe annet som gjør at du kan avslutte dagen med en følelse av ferdigstillelse. Det gir en god følelse å vite at du har én oppgave mindre å ta deg av i morgen.

* Skriv en oppgaveliste
Deborah Bright skriver i innlegget sitt at de erfarer at det å lage oppgavelister er noe av det mest effektive man kan gjøre for å få arbeid unna og redusere stress.

* Rydd skrivebordet
Det gir en bedre følelse når du neste dagen kommer på jobb til et ryddig skrivebord.

* Avslutt en bestemt handling som symboliserer at du kan slutte å tenke på jobben
Handlingen kan være å slå av datamaskinen, låse en dør eller kanskje å ringe hjem. Poenget er å ha «et ritual» som markerer slutten på dagen som bidrar til at tankene flyttes over på noe annet enn jobb.

* Start kvelden på en positiv måte
Snakk med venner og familie om positive ting som har skjedd gjennom dagen.

Nå er en slutt-på-arbeidsdagen-rutine selvfølgelig ikke nok til å løse alvorlige stressproblemer og neppe nok til å få slutt på all tankekverning rundt jobb. Hvis man over tid sliter med motstridende og utydelige krav, ubalanse mellom ressurser og oppgaver, konflikter etc. er det helt andre ting man bør ta tak i. Men – kanskje kan en slutt-på-dagen-rutine være et bidrag til en positiv avslutning på dagen og en litt mindre stressende tilværelse. Det kan være et forsøk verd.

Powered by Labrador CMS