Ledelse
Unngå å ta med deg jobbstress hjem – lag deg en tydelig «slutt-på-arbeidsdagen-rutine»
Nordmenn, svensker og dansker ligger på verdenstoppen i å ta med seg jobben hjem, viste undersøkelsen Global Employee and leadership index, som Dagens Perspektiv har omtalt tidligere i år. Da nordmennene i undersøkelsen kommenterte påstanden «jeg tenker sjelden på arbeidet når jeg er borte», svarte hele 63 prosent i nedre del av skalaen. Eller, sagt på en annen måte: Vi tenker på jobben på fritiden.
Blander jobb og fritid
HR Norge, som er en av de organisasjonene som stod bak undersøkelsen, har påpekt at et kjennetegn for det nordiske arbeidslivet er integrasjon mellom jobb og fritid. Vi tar med oss jobben hjem, og vi tar med oss privatlivet på jobben. HR Norge konkluderer med at dette ser ut til å fungere nokså greit. Vi er tross alt også i verdenstoppen i arbeidsglede, ifølge den samme undersøkelsen.
For å unngå å fordi man tar med seg jobben hjem, anbefaler coachen at man lager seg en «slutt-på-dagen»-rutine som fungerer som et psykologisk skille mellom jobblivet og hjemmetilværelsen.
Skiller jobb og fritid
Flytende overganger mellom jobb og fritid ser altså ut til å fungere utmerket for mange, men langt fra alle er enige om at dette er en god løsning. En av dem som anbefaler tydelige grenser mellom jobb og fritid, er coach og forfatter Deborah Bright. I et innlegg på nettsidene til Harvard Business Review forteller hun om ledere som ikke får sove fordi de tenker på alt de har å gjøre på jobben og om ledere som blir forstyrret av jobbmail under middagen.
For å unngå å fordi man tar med seg jobben hjem, anbefaler coachen at man lager seg en «slutt-på-dagen»-rutine som fungerer som et psykologisk skille mellom jobblivet og hjemmetilværelsen. I en undersøkelse Bright og kollegene gjorde blant 26 ledere som laget seg slike rutiner, økte andelen som klarte å skille jobb og fritid etter sigende fra 40 til 68 prosent.
«Slutt-på-arbeidsdagen-rutine»
Hva inneholder så en «slutt-på-arbeidsdagen-rutine»? Dette er overskriftene på tipsene fra Bright:
Nå er en slutt-på-arbeidsdagen-rutine selvfølgelig ikke nok til å løse alvorlige stressproblemer og neppe nok til å få slutt på all tankekverning rundt jobb. Hvis man over tid sliter med motstridende og utydelige krav, ubalanse mellom ressurser og oppgaver, konflikter etc. er det helt andre ting man bør ta tak i. Men – kanskje kan en slutt-på-dagen-rutine være et bidrag til en positiv avslutning på dagen og en litt mindre stressende tilværelse. Det kan være et forsøk verd.