Ledelse

3 grunner til kommunikasjonsstopp

Og tips til å starte opp igjen.

Publisert Sist oppdatert

Når man skal inn i en samtale eller en diskusjon har man i de fleste tilfeller et klart tema for hva som skal håndteres. Man vet noen lunde hva den andres ståsted er, og kanskje også hva de kommer til å si. Du vet hva dere ikke skal snakke om, og derfor også hva du slipper å forberede deg på. Og du kan sannsynligvis allerede nå tenke deg til hva resultatet av samtalen kommer til å bli.

Dette er oppskriften på elendig kommunikasjon, ifølge Marcia Reynolds, psykologidoktor og forfatter bak to ledelsesbøker.

Kommunikasjonsbrudd

Til Psychology Today skriver hun at det er tre store årsaker til at kommunikasjonen ikke går slik den burde:

Den andre er ikke slik du forventer at hen skal være

Når du har forventninger til hvordan samtalen skal gå for seg, så vil du også bedømme samtalen etter hvor godt den andre personen lever opp til disse forventningene. Hvis den andre personen oppfører seg på en annen måte enn det du hadde sett for deg, så oppstår derimot en vanskelig situasjon. Du får ikke de bekreftelsene du håpte på, og det kan ut over selvfølelsen din.

Resultatet ble ikke slik du tenkte

Den andre personen kan oppføre seg slik du tenkte, men kanskje ble utfallet av samtalen annerledes enn du hadde sett for deg. Du tenkte at resultatet skulle bli slik eller sånn, men nå endte du plutselig med en hel masse ekstraarbeid. Hvorfor skjedde det?

Veien videre ble plutselig usikker

Du hadde noen tanker om hvordan veien videre skulle se ut. Dere skulle snakke, komme fram til en løsning og så var det bare å gjøre noen små justeringer framover så skulle alt bli greit. Men så ble det ikke slik. Dere hadde helt ulike meninger om mål og prioriteringer, og nå blir de neste ukene helt annerledes enn det du hadde tenkt.

Unngå å gå deg fast i kommunikasjon

Men er det ikke bare å unngå å forvente noe som helst av samtalen? Da slipper man å gå i disse fellene? Det er ikke alltid så enkelt, skriver Reynolds. Man vil alltid ha forventninger, men det går an å forberede seg på overraskelser likevel. Her er noen av hennes tips til hvordan man holder kommunikasjonen på et godt nivå selv om den tar uventede retninger.

  • Hva hvis: For du går inn i samtalen, spør deg selv hva du tror kommer til å skje, og hvordan du tror du kommer til å reagere hvis dette ikke skjer.

  • Forvent det uforventede: Forbered deg på at det vil komme overraskelser. Da vil du reagere på en roligere måte når de først kommer.

  • Vær til stede: Prøv å være mer opptatt av hva som skjer i samtalen akkurat nå enn om du mener det er i henhold til forventningene dine.

Lederverktøy

Finn andre nyttige tips og teknikker i våre mange lederverktøy.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS