Ledelse

4 veier til vekst

Jonas Fasth ved Handelshögskolan ved Göteborgs universitet har studert hvordan bedriftsledere jobber for å skape vekst.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke én vei til vekst. Det er flere, og i studien sin beskriver Jonas Fasth at mange av de mest fremgangsrike bedriftene gjerne jobber mest med noen få, interne aktører. Det stilles med andre ord spørsmål ved hvor tungt kontakt med eksterne kontakter veier for å lykkes. Dette skriver civilekonomen.se i sin omtale av doktorgradsstudien til Fasth.

Det lederne for øvrig har til felles, er at kontakten med omverdenen skjer i et nærmiljø og at de samhandler på ulikt vis med utvalgte aktører på spesielle arenaer.

Intervjuet 60 ledere

Forskeren har merket seg at mye forskning har som utgangspunkt at bedrifter, individer og bedriftens omgivelser bør inneha visse egenskaper for å skape vekst. Selv finner han at forutsetningene for vekst heller er noe som bedriftslederen utvikler sammen medarbeidere og folk i nettverket sitt og at det finnes ulike måter å jobbe på som alle kan gi fremgang.

Fasth har i studien intervjuet 60 ledere i små og mellomstore bedrifter. Gjennom intervjuene har han identifisert fire måter de jobber på, og alle de fire arbeidsstilene var representert i de selskapene som kunne skilte med positiv vekst og lønnsomhetsutvikling. Fasth mener derfor at man ikke kan fremheve ett sett med egenskaper eller en arbeidsmåte som «den rette» for å skape vekst.

De fire arbeidsformene:

  • Lederen får få innspill fra andre, forståelse utvikles i produksjonen og han prøver seg fram.
  • Lederen er opptatt av ledelse og styring, har mange møter og bruker mange verktøy og mye dokumentasjon.
  • Lederen er opptatt av medarbeidere, bruker arbeidsgrupper og utviklingsdager samt ulike systematiske prosedyrer.
  • Lederen har kontakt med mange ulike aktører, beveger seg mye utenfor virksomheten og mingler. Samtalen står i sentrum.
Powered by Labrador CMS