Ledelse

5 lederegenskaper som er vanskelige å lære

Publisert Sist oppdatert

Som toppleder, styreleder, mellomleder eller i andre lederroller er det mange egenskaper som skal balanseres. Noen er mer selvfølgelige, mens andre krever trening for å mestre.

I en undersøkelse blant styremedlemmer og ledere har professor i ledelse og organisasjonspsykologi ved Claremont McKenna College, Ronald Riggio, spurt hvilke lederegenskaper som er de vanskeligste å lære seg.

Her er de fem lederegenskapene de mente krever mest trening for å mestre:

Gi gode tilbakemeldinger

Tilbakemeldinger er ikke bare tilbakemeldinger. For å være effektive må de være ærlige og konstruktive. En av deltakerne i undersøkelsen sa det slik: «Hvis tilbakemeldingen kjennes vond eller vanskelig å gi, så kommer den sannsynligvis til å hjelpe mottakeren med å utvikle seg».

Gi bekreftelse

For ansatte er det viktig å bli bekreftet når de gjør noe positivt. Dette føles godt og motiverende. Men det finnes ikke en fasit på hvordan medarbeidere reagerer på bekreftelsen. Den må skreddersys, mener deltakerne i undersøkelsen. «Ulike mennesker blir motivert av ulike ting. Du må derfor lære deg hva som motiverer de ulike ansatte», fortalte en av deltakerne.

Les mer om bekreftelse

Bekreftelse og anerkjennelse kan ha andre effekter enn bare motivasjon og prestasjon. Det kan også føre til bedre endringsledelse og lavere sykefravær.

ENDRINGSLEDELSE Fra anerkjennelse til handling

SYKEFRAVÆR Anerkjennelse fra sjefen kan bety mer enn du tror

Akseptere feedback

Ledelse handler ikke bare om å gi tilbakemeldinger, men også om å lytte til innspill fra dine ansatte. «Noen ganger er det vanskelig å akseptere og svare på innspill og kritikk fra folk under deg i organisasjonen», fortalte en av lederne i undersøkelsen.

Hvis ansatte kommer med innspill handler det sannsynligvis om noe som kan forbedres, enten hos lederen eller i organisasjonen for øvrig. Manglende respons fra lederen er både negativt for den ansatte, som føler seg oversett, og for lederen, som går glipp av en utviklingsmulighet, skriver Riggio i innlegget sitt hos Psychology Today.

Ta ordet

«En leder får ikke innflytelse hvis han eller hun ikke tør å ta litt plass», sa en av deltakerne i studien.

Delegere effektivt

Å delegere effektivt høres enklere ut enn det er, skriver Riggio. Det handler om mer enn bare å fortelle folk hva de skal gjøre. Du skal kjenne dine ansattes styrker og svakheter, og avdekke hvordan du kan delegere for å få unnagjort oppgavene mest effektivt mens du samtidig skaper engasjement og trivsel.

Kilde: Psychology Today

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS