Ledelse

5 tips: Gjør dette hvis du sliter med å ta til deg feedback

Publisert Sist oppdatert

Tilbakemeldinger er en viktig del av arbeidslivet, og blir av ansatte ofte sett på som en sentral byggestein for å vite om de gjør en god jobb, for å bli flinkere i jobben sin og for å se den større sammenhengen i organisasjonen.

Men tilbakemeldinger er ikke alltid bare fryd og gammen. Til tider kan det både være ubehagelig og vondt å motta feedback, men ikke nødvendigvis fordi det er kritikk. Kanskje er du rivende uenig i innholdet, eller kanskje blir tilbakemeldingen rett og slett formidlet på en dårlig måte. Hvis ros blir levert på en for dårlig måte kan man plutselig risikere å oppleve det som demotiverende.

Slik tar du imot feedback

Feedback kommer i alle former, fasonger og fortegn, og det må man som ansatt lære seg å takle, mener Lisa Rogoff, ledelsesrådgiver ved Launch Project. Hos magasinet Fast Company kommer hun med fem tips til hvordan man blir flinkere til å ta imot feedback.

Velg dine kritikere

Personene som gir de beste tilbakemeldingene er ikke nødvendigvis de som gir deg feedback uoppfordret. Sjefen din gir deg tilbakemeldinger, men er kanskje ikke den på arbeidsplassen som jobber mest sammen med deg og vet mest om arbeidsrutinene dine.

Spør kolleger og venner om hva du kan gjøre bedre. Når det er på din oppfordring er det også lettere å ta imot eventuell konstruktiv kritikk, skriver Rogoff.

Finn ut hva du reagerer på

Hvis du reagerer negativt på tilbakemeldingene du får fra en person, så er det sannsynligvis enten fordi du mener informasjonen er feilaktig, at relasjonen mellom deg og personen ikke gir dem rett til å kritisere deg, eller at du føler deg personlig og ikke profesjonelt angrepet.

Finn ut hva det er som gjør at reagerer, og bruk denne informasjonen til bedre å håndtere innspillene du får. Hvis du for eksempel mener at tilbakemeldingen er feil bør du si ifra om dette, men det er ikke dermed sagt at det ikke er sant. Det viktigste er å ha en diskusjon rundt det, skriver Rogoff.

Se forbi formidlingen

Det er ikke alltid lett å vite hvordan man skal formidle tilbakemeldinger. Prøv å sette deg inn i situasjonen til den som gir deg feedback og finn ut hva de forsøker å si til deg. Jo mer samarbeidsvillig du er, jo lettere finner du ut hva personen egentlig prøver å formidle, og desto lettere blir det også å takle budskapet.

Vær interessert og still oppfølgingsspørsmål hvis du ikke forstår.

Ta affære

Når du først har mottatt tilbakemeldinger og silt ut informasjonen er det viktig at du ikke lar den gå inn ene øret og ut det andre, skriver Rogoff.

Finn ut hva du kan endre på for å imøtekomme tilbakemeldingene, og sett i gang tiltak. Etter du har gjennomført tiltakene bør du takke for feedbacken og fortelle hvordan den har hjulpet deg.

Reflektér

I etterkant av en feedback-tiltak-sløyfe bør du ta deg tid til å reflektere over hva som skjedde, skriver Rogoff. Skriv gjerne ned hvordan tilbakemeldingen ble gitt, hvordan du reagerte, hva som var budskapet, hvilke tiltak du satte i gang og hva du lærte.

En slik oversikt hjelper deg til å ha et mer bevisst forhold til tilbakemeldinger og kan gjøre det lettere å motta feedback i framtiden.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS