Ledelse
6 tips når selskapet skal presentere sine strategiske prioriteringer for omverdenen
Mange ledere legger mye tid og energi på å kommunisere selskapets strategiske prioritering internt, men i en del tilfeller er det like viktig at ledere kommuniserer strategien sin eksternt; til viktige interessenter som investorer, kunder, leverandører, lovgivere og media. Det skriver Donald Sull, som til daglig underviser ved MIT Sloan School of Management, hans kollega Stefano Turconi fra London Business School og konsulent Charles Sull i et innlegg hos MIT Sloan Management Review.
Hvis et selskap forplikter seg til å gå for en håndfull klare prioriteringer i noen år framover, kan det tiltrekke seg potensielle investorer, medarbeidere og samarbeidspartnere som er interessert i å gå i samme retning og som er villig til å satse for å få det til, argumenterer de.
Ifølge forskerne er de vanlige problemene at selskapene har for mange og for vage strategiske prioriteringer og at de er vanskelige å måle.
Klarere og mer troverdig
Sull og kollegene har i forbindelse med et større forskningsprosjekt analysert årsrapportene til alle selskapene på S&P 500-listen på børsen i USA. Her finner de at et flertall av selskapene, 71 prosent, skriver om sine strategiske prioriteringer. Alle gjør imidlertid ikke en like god jobb. Ifølge forskerne er de vanlige problemene at selskapene har for mange og for vage strategiske prioriteringer og at de er vanskelige å måle. Det kan ut fra informasjonen som blir gitt også være vanskelig å forstå hvordan ledelsen i selskapet vil skape og opprettholde økonomisk verdi.
Sull, Turconi og Sull har på bakgrunn av analysen av S&P-500-selskapene identifisert seks punkter de mener øker klarheten og troverdigheten til ekstern kommunikasjon om strategi. Her er en oppsummering:
Få oppnår full score
Forskerne identifiserte i studiene sine i alt 1508 prioriteringer, av disse var det bare 41 (mindre enn tre prosent) som møtte alle de seks kriteriene på listen ovenfor.
Det selskapene var flinkest til, var å begrense prioriteringene til en håndfull mål. Det var innfridd i 67 prosent av prioriteringene. Dårligst var selskapene til å sette spesifikke mål for fremtiden. Det skjedde i bare 3 prosent av prioriteringene, viser forskernes analyser.