Ledelse

– Aktivitetsbasert kontor krever en helt annen type ledelse

Publisert Sist oppdatert

Et aktivitetsbasert kontor har som formål å få folk til å jobbe på en annen måte. Mer samhandling, med fysiske omgivelser som er utformet i henhold til de oppgavene som skal utføres.

Hva gjør dette med ledelsen?

Ifølge Annelie Carlberg, arbeidsmiljøekspert og seksjonssjef i den svenske fagforeningen Unionen, så krever aktivitetsbaserte kontorløsninger en helt annen tilnærming til lederskap. Hun mener ledere i slike typer kontor må være mer relasjonsorientert, veiledende, strategiske og «tjenende».

– Man har ikke lenger avdelinger og faste sitteplasser, så de relasjonene og den kontakten som før falt seg naturlig, må man nå legge til rette for, for eksempel i form av å ta initiativ til felles lunsj eller andre sosiale sammenkomster, sier hun til den svenske avisa Arbetsliv.

Hun tror også tillit er mer sentralt i en aktivitetsbasert hverdag.

– På et aktivitetsbasert kontor er hverdagen mindre organisert, og da er man avhengig av tillit for at informasjonen skal kunne flyte like godt som før. Som leder må man være mer aktiv i kontakten med de ansatte, og gjøre den mer individuell enn tidligere. Lederen må jobbe for å bygge gode relasjoner med de ansatte, for å bygge den nødvendige tilliten, sier hun.

Aktivitetsbasert kontor fører også til at medarbeiderne må utøve mer selvledelse, tror hun, noe som kan være problematisk for noen.

– Det er ikke alle som tenner på tanken om mer ansvar og mindre faste rammer. For noen blir det helt feil. Lederen må derfor være veldig oppmerksom på de ansattes reaksjoner på den nye løsningen, og ta tak tidlig dersom noen ikke trives.

Slik forbereder du deg på aktivitetsstyrt kontor

Carlberg anbefaler ledere som står overfor en endring til en aktivitetsbasert kontorløsning å forberede seg ved å gå gjennom disse stegene:

  • Diskuter innad i ledergruppa hvilken type ledelse dere vil utøve.

  • Finn ut hva de ansatte ønsker og hvordan din ledelse kommer til å påvirke dem. Kommuniser tankene dine om ledelse til medarbeiderne.

  • Vær oppmerksom på at det kan oppstår utfordringer, og ta tak tidlig dersom noen har problemer med å tilpasse seg den nye hverdagen.

  • Sett av tid til å bygge gode og tillitsfulle relasjoner med dine ansatte.

  • Sørg for at alt av datasystemer fungerer før omleggingen.

  • Tren på å jobbe aktivitetsbasert før omleggingen: bytt arbeidsplass, kommuniser mer digitalt, sett i gang flere samhandlingsprosjekter.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS