Ledelse

Selv om Beate så på seg selv som en «vanskelig ansatt», var ikkje dette det inntrykket hennes tidligere ledere hadde.

– Åpenhet er avgjørende

Lederne Beate hadde etter at hun sluttet i Forsvaret, mener åpenhet er avgjørende når medarbeidere sliter. Og de har et ganske annet inntrykk av Beate enn det hun hadde av seg selv på den tiden.

Publisert Sist oppdatert

Thron Berg, som var Beates sjef i Accenture, forteller til Ukeavisen Ledelse at Beate på det tidspunktet hadde en atferd som krevde spørsmål om noe var galt.

– Som leder er det nesten bare «vanskelige» saker som kommer opp, de enkle blir løst av andre. Selvfølgelig er det mer krevende å gå gjennom ansattes personlige utfordringer i forhold til mer forretningstekniske utfordringer, sier Berg.

Selv om Beate selv beskriver seg selv som en «vanskelig ansatt», understreker hennes tidligere sjef at han ikke omtaler ansatte som «vanskelige».

– Som leder for mange personer, er det nesten alltid noen som sliter med «usynlige» problemer som ofte gir «adferdssymptomer». Da må lederen involvere seg, sier han.

La kortene på bordet

Foto Thron I. Berg, tidligere Managing Director i Accenture. (Foto: Accenture)

Etter at Beate hadde sluttet i Accenture, tok hun kontakt med sin tidligere sjef Thron Berg for å få en referanse i forbindelse med den nye jobben hun hadde søkt i Right Management. Da la hun alle kortene på bordet og fortalte Berg om hva hun hadde opplevd i Forsvaret.

– Det var veldig bra. Spesielt når årsakssammenhengen ble tydelig. Brikkene falt på plass, sier Berg.

Som leder for mange personer, er det nesten alltid noen som sliter med «usynlige» problemer som ofte gir «adferdssymptomer

– Hva tenker du om å ansette personer som har vært sykemeldt en lengre periode?

– Det er ok så lenge det er åpenhet og bevissthet rundt situasjonen, sier Thron Berg.

Fikk forståelse

Foto Marianne Hagen, administrerende direktør i Right Management. (Foto: Right Management)

Beates tidligere sjef i konsulentselskapet Right Management, Marianne Hagen, har en helt annen oppfattelse av Beate enn det Beate selv beskriver. Arbeidsgivere har ifølge Arbeidsmiljøloven ikke lov å spørre arbeidssøkere om hvorfor de har vært sykemeldt, så lenge det ikke er nødvendig for utførelsen av arbeidsoppgaver. Likevel valgte Beate å dele sin historie med Hagen.

– For meg handlet det ikke om at hun hadde vært sykemeldt i en lengre periode. Jeg så en svært kompetent kandidat og jeg så henne som et menneske med riktig kompetanse, sier Hagen.

– Da du fikk vite grunnen til at hun hadde vært langtidssykemeldt, hadde du noen bekymringer relatert til jobben?

– Ikke som arbeidsgiver, mer som medmenneske. Jeg vet at det ikke finnes en rask løsning for å fikse slike ting. Det er svært viktig å søke hjelp. Skylden og skamfølelsen er utrolig vanskelig å bære når man selv ikke har gjort noe. Det stempelet hun satte på seg selv var en veldig tung byrde. Selv opplevde jeg Beate som veldig reflektert. Hun visste selv at hun trengte hjelp.

Hagen forteller videre at hun ikke bærer rundt på tvil om hvorfor folk er syke i perioder. For henne handler det mest om at folk er dyktige i jobben de skal gjøre.

– Jeg så at Beate hadde en fantastisk kompetanse, jeg likte henne som person og vi ansatte henne ut i fra hennes kompetanse og personlighet.

For Hagen gjorde det derimot saken mye lettere at Beate var åpen om hvorfor hun hadde vært sykemeldt. Hun forklarer at åpenheten gjorde det enklere å tilrettelegge arbeidsoppgavene.

– En del av det å være leder handler nettopp om å tilrettelegge på ulike måter. For meg er åpenhet utrolig viktig. Jeg er nok mer redd for det jeg ikke vet enn det jeg vet. Åpenhet er bra for begge parter, for å komme innpå hverandre og få en bedre dialog i hverdagen.

«En vanskelig ansatt»

Hagen var leder for Beate det meste av tiden i Right Management, men ikke mot slutten da Beate bestemte seg for å slutte. Selv om Beate har omtalt seg selv som «vanskelig» og «sint», understreker Hagen at det ikke er sikkert at det Beate føler om seg selv er det andre nødvendigs føler om henne.

–Jeg ba henne slutte å se på seg selv som en vanskelig ansatt. Min oppfatning var at det foregikk mye på innsiden av henne. I et konsulentselskap skal man ha ulike perspektiver og meninger. Hvis alle sier det samme bringer det ikke firmaet fremover. Personlig opplevde jeg ikke Beate som annerledes enn andre mennesker jeg har ledet.

Alle mennesker har bagasje

Mange som har blitt utsatt for overgrep, spesielt på arbeidsplassen, er redde for hvordan det vil påvirke nåværende og senere arbeidsforhold. Hva tenker du om slike bekymringer?

– Jeg blir veldig irritert over samfunnet vi lever i hvis det skal være slik. Hvis vi skaper en kultur hvor man skal skjule hvem man egentlig er, så er vi på vei i feil retning. For meg handler det om å godta hele mennesker på godt og vond. Det å være åpen er viktig for å skape tillit mellom medarbeidere. Det var godt for meg som leder å forstå, noe som gir en bedre forutsetning for å være en god og tilstedeværende leder, sier Marianne Hagen.

Forståelse og informasjon gjør det lettere å være en god leder, mener hun. Likevel understreker Hagen at hun ikke mener alle skal blottlegge historien sin for lederen, men at det noen ganger kan hjelpe – både for den ansatte og for lederen.

– Vi kan ikke eksistere i et samfunn hvor folk går rundt å skammer seg uten grunn og ikke får utnytte eget potensial. Alle mennesker har bagasje. Vi må ha et inkluderende arbeidsliv hvor vi forholder oss til hverandre.

Powered by Labrador CMS