Ledelse

– Bruk omgivelsene dine når du kommuniserer

4 virkemidler for å styrke budskapet ditt.

Publisert Sist oppdatert

Kommunikasjon foregår hele tiden, enten du er leder eller ansatt. Men av og til går ikke kommunikasjonen helt som planlagt. Du har forberedt innholdet og presentasjonen, men du får ikke helt den responsen du planla. Hva er det som skjer? Forstår de ikke budskapet, eller er de bare uenige?

Oftere enn du tror kan syndebukken faktisk være dårlig kommunikasjon fra din side, ifølge Tricia Emerson, ledelseskonsulent og –skribent.

Hun har fire tips til hvordan man spisser budskapet sitt og dermed også når bedre fram til folk.

Hold det enkelt

Kutt ut alle overflødige ord helt til du står igjen med et rent budskap. Når du prøver å forklare noe til noen på kort tid er det lettere å huske en «rett på sak»-setning enn en hel tale, skriver Emerson hos Forbes.

Ikke vær redd for det visuelle

Bilder og figurer engasjerer andre deler av hjernen enn det tekst og tale gjør, noe som gjør at en visuell del kombinert med en innholdsdel er lettere å huske. Emerson anbefaler derfor å benytte seg av visuelle komponenter når man presenterer et budskap, og helst visuelle virkemidler som utfyller de verbale.

Kontrast og overraskelser

Det visuelle er ikke det eneste som fenger interesse. Alt nytt og uvant setter også i gang oppmerksomheten. Det kan man bruke i kommunikasjonen sin, mener Emerson. Legg inn overraskelsesmomenter i kommunikasjonen, for eksempel i form av historier, farger eller volum på stemmen.

Benytt deg av omgivelsene

Mye kommunikasjon feiler fordi den blir for vag eller for dårlig koblet til mottakerens hverdag. Når man kommuniserer må man tenke gjennom hva man sier, og hvordan det resonnerer med omgivelsene, sier Emerson.

– I min første jobb i kundeservice fikk vi beskjed om at det aller viktigste var å løse kundens problem og skape en god opplevelse for dem. Samtidig ble vi målt på antall telefoner vi tok, ikke på antall løste problem. Kommunikasjonen og omgivelsene fortalte oss to vidt forskjellige ting, skriver hun.

Skal kommunikasjonen treffe må den passe for dem som skal motta budskapet. Gjør den ikke det risikerer du ifølge Emerson å kommunisere for døve ører for alltid.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS