Ledelse

Sylvi Listhaug (Frp) fikk klar beskjed om at hun ikke lenger hadde Stortingets tillit.

Den umulige tilliten

Tillit er like viktig som før, men mye vanskeligere å oppnå, skal vi tro ekspertene.

Publisert Sist oppdatert

Tillitsbegrepet har blitt slengt rundt i hytt og vær det siste halvåret. Siv Jensen hadde ikke tillit til Christine Meyer. Opposisjonen og KrF hadde ikke tillit til daværende stortingspresident Olemic Thommesen, og Rødt satte like godt i gang mistillitsforslag til Sylvi Listhaug, og vi vet enden på den historien. Senterpartiet stiller spørsmål ved om de kan ha tillit til hyttetur-folket. Og hvem har egentlig Torbjørn Røe Isaksen tillit til i Innovasjon Norge?

Den siste uken har dessuten intern tillit blitt et tema i Malkenes-saken. For på den ene siden av debatten sitter Astrid Søgnen som direktør i utdanningsetaten i Oslo. Hun håndhever opplæringsloven § 9 A-5, som sier at skolen har aktivitetsplikt hvis noen som arbeider på skolen krenker en elev. 61 lærere har blitt gransket for krenking av elever siden innføringen av denne paragrafen. Lærerne på sin side mener at dette handler om ytringsfrihet og systemkritikk. Det ligger en fryktkultur i bunn, mener lærerne. Det motsatte av tillit. SVs Inga Marte Thorkildsen, byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo, er en stor tilhenger av tillitsbasert ledelse, så da kaller hun inn til seminar om nettopp tillit.

Tre aspekter av tillit

Vi har også sett brudd på ekstern tillit i Hydro-saken, hvor Hydro og leder Brandtzæg har mistet tilliten hos lokalbefolkningen og de brasilianske myndighetene etter miljøovertrampet deres ved Alunorte-anlegget.

Tillitsbegrepet er overalt i politikken og næringslivet og i det offentlige. I denne artikkelen vil i derfor se litt på hva dette uttrykket betyr og hvordan man skal forholde seg til det. Er tillit noe annet i dag enn det var? Og hva er egentlig viktigst – tillit internt i en organisasjon eller eksternt, til kunder og samfunnet for øvrig?

Tillitsledelse som varemerke

De rundt 200 medarbeiderne i it-konsulentselskapet Miles er høyt utdannede folk som setter autonomi høyt.

– Hvordan leder vi dem? spør administrerende direktør Tom Georg Olsen

Og svarer selv – med tillitsbasert ledelse. I Miles har tillitsledelse blitt varemerke.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS