Ledelse

Medarbeidere mener de får for lite tilbakemeldinger, mens lederne opplever at de gir mye, konstaterer Therese E. Sverdrup, prorektor og ledelsesforsker ved Norges Handelshøykole.

– Det er en mismatch

Therese E. Sverdrup, ledelsesforsker ved Norges Handelshøyskole, er ikke overrasket over at ledere tror de gir flere tilbakemeldinger enn de faktisk gjør.

Publisert Sist oppdatert

Sverdrup har ikke gjort egne breddestudier av hyppighet og effekt av tilbakemeldinger, men har i forbindelse med studiene hun selv har gjort på ledelse vært mye ute i bedrifter og snakket med medarbeidere og ledere. Hun kjenner ikke Simon Elvnäs' studier spesielt, men tror ikke det er uvanlig at ledere tror at de gir mer tilbakemeldinger enn de faktisk gjør.

– Dette er den klassiske optimist-fellen – optimism bias. Vi har en tendens til å overvurdere oss selv og vår kompetanse, sier Therese E. Sverdrup, og minner om Dunning-Kruger-effekten som ble avdekket i en psykologistudie i 1999. Studien viser at vi mennesker har en tendens til å vurdere våre egne kognitive evner som bedre enn de faktisk er.

Konkrete tilbakemeldinger

– Når jeg er ute på arbeidsplasser og snakker med folk, forteller de fleste medarbeiderne at de opplever at de får for lite tilbakemeldinger, mens lederne selv opplever at de gir mye. Det er en mismatch. Det er også individuelt hva medarbeiderne sier de vil ha.

De fleste medarbeiderne at de opplever at de får for lite tilbakemeldinger

Jeg har for eksempel intervjuet mange journalister. Hvis en leder sier «bra jobbet», synes noen det er greit, mens andre synes det er meningsløst. De vil ikke ha generell anerkjennelse. Det gir dem ingenting. Det de vil ha, er eksempelvis konkrete tilbakemeldinger på hva som bør endres i teksten for at artikkelen skal bli bedre, først da oppleves det som en god tilbakemelding. Jo, mer konkrete tilbakemeldinger man får, jo mer kan man lære, sier Sverdrup, som erfarer at ledere får lite opplæring i hvordan de skal gi medarbeiderne sine konstruktive tilbakemeldinger.

Psykologiske kontrakter

Sverdrup viser for øvrig til at det i ulike bedrifter kan være ulike psykologiske kontrakter for hva som oppleves som en tilbakemelding på godt arbeid. Forventningene varierer. I noen bedrifter vet de ansatte at om de ikke hører noe, så har de gjort en god jobb. De får bare høre det hvis noe ikke er som det skal.

– Det er ikke sikkert de liker det, i hvert fall ikke hvis de kommer fra en bedrift der de har vært vant til å få tilbakemeldinger, men de kan likevel akseptere at det er slik det er.

Powered by Labrador CMS