Ledelse

Det er verre å ha et ambivalent forhold til sjefen enn et utelukkende negativt

Men det finnes løsninger.

Publisert Sist oppdatert

Et godt forhold til lederen sin er viktig. Forskning viser at de ansatte som kommer godt overens med lederen sin er mer motiverte, presterer bedre og viser økt tendens til å gjøre mer enn det som er forventet av dem – dette også uavhengig av bransje og jobb.

Ansatte som ikke kommer overens med lederen sin har motsatte tendenser.

Men ofte er ikke verden slik at man enten liker eller hater sjefen. De fleste opplever nok at lederen sin både har positive og negative kvaliteter. For eksempel hvis du ser på lederen din som både lyttende og ikke lyttende, avhengig av situasjonen. Men når denne ambivalensen blir kraftig nok, kan det plutselig gi ganske uønskete konsekvenser, ifølge en ny studie som har blitt publisert i Journal of Management. Studien er gjennomført av Allan Lee ved Universitetet i Exeter og tre kolleger.

De har i tre ulike studier undersøkt totalt 952 menneskers opplevelser av lederne sine, og sett på hvordan disse opplevelsene henger sammen med prestasjonene.

Ambivalens er verst

Fra studiene sine finner Lee og kollegene at de deltakerne som hadde ambivalente opplevelser av sjefen presterte verre enn de som hadde et entydig inntrykk av sjefen, uavhengig av om det entydige inntrykket var negativt eller positivt.

Med andre ord: et ambivalent forhold til sjefen er verre enn både et godt forhold og et dårlig forhold til sjefen, i alle fall når det gjelder arbeidsprestasjoner. Tvetydige inntrykk gjør både et godt og et dårlig forhold verre.

En av grunnene til dette er at mennesker generelt er ukomfortable med personer eller situasjoner som er tvetydige. Vi liker det konsekvente, og jobber bedre når vi har stabile rammer rundt oss, argumenterer Lee og kollegene i et innlegg hos Harvard Business Review.

Dette kan lederen gjøre

Forskerne bak studien skriver imidlertid at et ambivalent forhold ikke nødvendigvis er siste stoppested. Det finnes tiltak som ledere kan sette i gang for å forbedre forholdet sitt til ansatte:

  • Som leder må du forstå hva som ligger bak en relasjon til en ansatt. En leder ser oftere på et slikt forhold som mer positivt enn en ansatt gjør, og første steg for en leder blir derfor å forstå hvorfor det er slik. Det går rett og slett an å spørre den aktuelle ansatte rett ut om hvordan de opplever samarbeidet, og hva du som leder kan gjøre for å bedre situasjonen.

  • Gå inn for å ha flere positive møter med den ansatte, og anerkjenn den ansatte når han eller hun kommer med gode innspill. Vær påpasselig med å si ifra når du støtter et forslag eller tar med ideer videre til andre. Og når du ikke får anledning til å følge opp et innspill fra den ansatte, så bør du forklare hvorfor.

  • På en arbeidsplass går rollene litt i surr, og det er mange krav som skal balanseres. Det er ikke alltid like lett å omstille seg på sekundet. Da kan det være lurt å gi de ansatte alternative fora hvor de kan lufte frustrasjonen. For eksempel kan du oppfordre teamet til å snakke om vanskelige situasjoner sammen, og eventuelt ta det opp med deg i fellesskap dersom problemet er gjennomgående.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS