Annonse
Foto: Viacheslav Iacobchuk, Dreamstime

Et par ledertips når en godt likt medarbeider slutter

LEST OM LEDELSE: Når en leder får vite at en godt likt medarbeider skal slutte, kan reaksjonene inneholde både skuffelse og frykt for hvordan resten av teamet vil reagere.

Vær imidlertid klar over at måten du som leder reagerer på, kan påvirke resten av teamet, minner konsulent og forfatter Liane Davey om i et innlegg på hjemmesidene til Harvard Business Review. Hun råder lederen til å ta seg tid til å selv fordøye beskjeden før han formidler den videre til de andre. Først etter å ha reflektert litt, er lederen ifølge konsulenten klar for å starte en prosess for å minimere de negative konsekvensene av at en godt likt medarbeider forsvinner ut.

Tips til lederen

Dette er to av Daveys råd:

* Arranger en avslutning hvor du sier noe om hvordan vedkommende har bidratt positivt. Snakk også om felles erfaringer og del noen morsomme minner. Det gir den som skal slutte en god følelse, og det styrker båndene mellom de øvrige medarbeiderne.

* Be den som slutter om en tjeneste. Spør om dere kan ta en prat om hva du og bedriften kan lære av han eller hun som går. Davey anbefaler ledere å gjøre dette selv om bedriften også arrangerer mer formelle sluttintervjuer.

Sluttsamtalen

I sluttsamtalen råder Davey ledere til å be den som skal slutte om å være ærlig på hvor lederen og bedriften har et forbedringspotensial. Noen spørsmål kan være: «Hvordan kan jeg som leder bidra til at det blir bedre å jobbe her?» «Hva er det jeg trenger å vite som folk ikke forteller meg?» Du kan også be om en vurdering av faktorer utenfor bedrifter.

Kort fortalt er poenget å snakke lite og lytte mye. Etter samtalen vurderer du om det kom frem noen problemstillinger som bedriften bør jobbe videre med. Lag deg noen hypoteser, og diskuter disse med teamet. I sluttsamtaler kan det ifølge Davey ligge et potensial til å finne frem til konkrete og målrettede endringer. En påfølgende diskusjon med teamet om hva som eventuelt kan forbedres, kan i sin tur bidra til å styrke båndene innad i organisasjonen.

Men, uansett hva slags innspill man måtte fra en sluttsamtale, så er det basisen i ledelse som er det viktigste for å opprettholde en god moral og stemning i temaet, understreker Davey. Noen av hennes stikkord er: å se og lytte til medarbeiderne, gi tilbakemeldinger, gi coaching, å posisjonere medarbeiderne slik at de kan gjøre meningsfullt arbeid og å kommunisere klare forventninger.

Annonse
Annonse