Ledelse

Har du en forferdelig sjef?

Fem tegn på at sjefen din burde få sparken

Publisert Sist oppdatert

For de fleste av oss er personlig økonomi knyttet direkte til jobben. Vi er avhengig av den månedlige lønningsslippen for å få hverdagen til å gå rundt.

Selv om vi har en forferdelig sjef som kan gjøre arbeidsdagen uutholdelig, møter vi opp dag etter dag for å motta gulroten som er selve lønningsdagen.

Dårlig lederskap kan ødelegge en organisasjon. Enda viktigere er kanskje at det gjør livet ditt, spesielt din personlige økonomi, mye vanskeligere.

Investor og entreprenør Zack Friedman, skriver i Forbes om fem tilfeller hvor sjefen burde få sparket.

Sjefen tror skriking er kommunikasjon

Ledere som skriker og roper mangler kontroll. De har verken kontroll over seg selv eller medarbeiderne som de skal lede. Skriking er en taktikk som brukes for å skremme, ikke inspirere. Sjefer som tror det å rope får jobben gjort eller at holder ansatte fokuserte, tar feil, slår Friedman fast.

«En sjef som roper vil aldri få tillit fra sine ansatte. Aldri. Det kan skremme noen ansatte på kort sikt, men sjefen vil aldri vinne over de ansatte i det lange løp,» skriver Friedman.

Ingen arbeidsteam trives når lederen roper. Team trives når medlemmene er bemyndiget og arbeider mot et felles mål. Hvis ikke lederen kan kommunisere teamets felles oppdrag, vil teamet mislykkes.

En sjef som roper vil aldri få tillit fra sine ansatte

«Dette betyr ikke at ledere ikke kan holde en fast linje eller ansvarliggjøre sine ansatte. De forventer en leder. Men det handler om hvordan du kommuniserer. Det er det som skiller den effektive lederen fra de andre. Det er opp til lederen å finne sin stemme. Hvis sjefen ikke klarer det, vil teamet mislykkes og organisasjonen vil lide,» skriver Friedman.

Sjefen forstår ikke virksomheten

Enten du er direktør eller mellomleder, burde ledere forstå alt som omhandler virksomheten. Ikke bare det som skiller virksomheten ut blant konkurrentene eller produktet, men hele bedriften.

Kunne sjefen gjort den ansattes jobb? En leder skal kunne utføre oppgavene til alle personene i teamet. Lederen kan ikke være ekspert på alt, men en leder skal kunne løse problemer, utnytte ressurser og få jobben gjort.

«Mange ledere er raske med å beskylde teamet sitt for å fokusere på feil problem. Hvorfor? Fordi de ikke fullt og helt forstår sin egen virksomhet. De fokuserer ikke på det som virkelig er viktig fordi de ikke forstår hvordan bedriften går rundt,» skriver Friedman.

Sjefen er en påfugl, ikke en arbeidshest

Promoterer sjefen din seg selv eller virksomheten? Er sjefen en påfugl eller en arbeidshest? Spør Friedman.

Det er en klar forskjell på en påfugl og en arbeidshest. En arbeidshest er en sjef som gjør alt for virksomheten, lidenskapen til denne sjefen driver virksomheten fremover. En påfugl er en sjef som er fokusert på å fremme sitt eget bilde og styre sin egen karriere fremover.

Mange ledere er raske med å beskylde teamet sitt for å fokusere på feil problem

En påfugl-sjef setter seg selv høyere enn selve virksomheten, selv om det er selve virksomheten, aksjonærene og ansatte som alltid skal komme først.

«Sjefer og konserndirektører som oppfører seg som en påfugl bli aldri sittende lenge fordi kunder lett kan se gjennom fasaden. Som et resultat, mister de tillit til lederen og den overordnede virksomheten kommer i andre rekke,» skriver Friedman.

Han viser til et sitat fra Harry Truman som sa at «Det er utrolig hva du kan oppnår hvis du ikke bryr deg om hvem som får æren».

Sjefen forstår ikke arbeidskulturen

En sjef som ikke følger med på arbeidskulturen er dømt til å mislykkes. Uansett hvor du er i det organisatoriske hierarkiet må både direktører og ledere føle en tilknytning til sine kollegaer. De trenger å omfavne organisasjonskulturen, sette tonen og omfavne virksomhetens ånd og oppdrag.

«Dette krever aktiv lytting og engasjement. Du må gjøre mer enn bare å lese bedriftshåndboken eller delta på lønningspils,» skriver Friedman.

Sjefer som ikke forstår seg på bedriftskulturen vil før eller siden melde seg selv ut av virksomheten. Når sjefene melder seg ut, bil teamet følger etter. Dette betyr at alle lider fordi en svakere bedriftskultur påvirker alle aspekter ved virksomheten.

Sjefen kaster bort tiden på uviktige oppgaver

Stresser sjefen over mindre viktige oppgaver? Hvis de gjør det, er det stor sannsynlighet for at de ikke ser virksomheten i et større perspektiv.

«Vi har alle sett sjefer som prøver å detaljstyre ansatte og påpeker hver minste feil. Eller at de oppfordrer til ineffektive prosesser som sløser med alle ansattes tid,» skriver Friedman.

Effektive ledere fokuserer på å skaffe seg oversikt og se det store bilde. De forstår hva som er viktig og de respekterer andres tid.

Det er nødvendig at ledere ser ting i et større perspektiv, i tillegg til å forstå detaljene

«Det er nødvendig at ledere ser ting i et større perspektiv, i tillegg til å forstå detaljene. Ledere som ser det store bilde, kan se hvordan ting henger sammen. Det er lederens oppgave å styre skipet og sette stø kurs. Når de gjør det, vil de oppdage at teamet deres gjør en innsats for å oppfylle virksomhetens mål. Når det skjer, vinner alle,» avslutter Friedman.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS