Ledelse

Finn ut om du er en dårlig leder – og gjør noe med det

Publisert Sist oppdatert

Hvis du er usikker på om du skremmer dine ansatte, finnes det et lite diagnostiseringstips: samle sammen teamet og be dem om å gjøre noe som åpenbart er dumt eller galt.

Hvis du ikke får noen som helst motstand, er det en god indikasjon på at de ansatte frykter deg, og at det er på tide at du legger om kursen, skriver tidligere næringslivsleder Kim Scott i den nye boka «Radical Candor», som kan oversettes til radikal åpenhet eller ærlighet.

Innbakt i radikalt åpenhet ligger to kvaliteter: å bry seg personlig, og å være rett på sak.

Har man ikke disse to i noenlunde like store mengder kan man ende opp med noen atferdsmønster som Scott definerer som veldig skadelige for arbeidsplassen, skriver Forbes, Dette er de tre store synderne:

  • Ødeleggende empati: Du bryr deg for mye. Empati er en god kvalitet, men det er også viktig å balansere det med evnen til å si fra om feil. På ett punkt handler det ikke lenger om at du ikke sier fra om feil for å spare andres følelser, men heller dine egne. Det er å lure deg selv og andre, og kan potensielt føre til store feil senere.

  • Kraftig aggressivitet: I sin verste form er dette de store, stygge sjefsulvene som skjeller ut ansatte framfor alle. I sin vanlige form er det kraftig resultatstyring der personlige forhold må vike for kontantstrømmen.

  • Usikker og uoppriktig: Dette er de som bare er opptatt av å bli godt likt. De gjør alt for å glede andre, men det er egentlig for å stille seg selv i et bedre lys. Det er politisk motivert gledesspredning, men det går på bekostning av arbeid og arbeidsmiljø.

Suksessoppskriften

Ifølge Scott handler radikal åpenhet altså om to sentrale dimensjoner: å bry seg personlig og om å være rett på sak og si fra direkte. Med å bry seg personlig mener Scott å gå et hakk forbi all profesjonaliteten som ellers brer seg om en arbeidsplass. Dette er vanlige folk med vanlige følelser. Bry deg om dem, og la dem bry seg om deg, skriver hun i boka.

Med rett på sak mener hun å gi sine ansatte ærlige tilbakemeldinger og utfordre dem til hele tiden å bli bedre. «Å bli utfordret kan være vondt, men det er den beste måten å hjelpe folk til å utvikle seg», skriver Scott i boka.

Powered by Labrador CMS