Ledelse

Har du medfølelse får du engasjerte ansatte

Publisert Sist oppdatert

Det kreves ikke en spesiell personlighetstype for å bli leder. Til det er det for mange andre faktorer i spill. Ulike ledertyper og -stiler fungerer i ulike kontekster. Men likevel er det ett trekk som går igjen.

I en undersøkelse gjennomført av forskerne Rasmus Hougaard og Jacqueline Carter, ble 1.000 ledere fra mer enn 800 organisasjoner studert, for å finne ut hva som karakteriserte god ledelse. Trekket som gikk igjen var medfølelse.

Ledere som var gode til å vise medfølelse overfor sine ansatte fikk både bedre samarbeid, bedre engasjement og lavere turnover i organisasjonen.

Bedre samarbeid

Ledere som utviste medfølelse førte til mer effektivt internt samarbeid. Det innebærer at de ansatte bruker færre samtaler, epostutvekslinger og møter på å utveksle den samme mengden med informasjon.

I undersøkelsen fant de at ansatte fikk mer tillit til ledere som viste medfølelse. Denne tilliten spredde seg blant teamet, og førte etter hvert til at også ansatte fikk mer tillit til hverandre, delte mer informasjon og samarbeidet bedre totalt.

Sterkere engasjement

En organisasjon trenger engasjerte ansatte som er villig til å gi det lille ekstra for at virksomheten skal nå målene sine. Nok en gang viste undersøkelsen at medfølelse var veien å gå.

En leder som viser omtanke overfor sine ansatte vil med større sannsynlighet få gjengjeldt denne omtanken i form av å ville gi noe tilbake til selskapet.

Lavere turnover

I undersøkelsen hang også lojaliteten sammen med lederens medfølelse. Jo sterkere medfølelse lederen viste, desto større sjanse var det for at de ansatte valgte å bli værende i virksomheten.

Faktisk var turnover-raten så mye som 15 prosent mindre i virksomheter drevet av ledere med medfølelse. Det kan utgjøre ganske mye i ren kroneverdi.

Kilde: Inc.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS