Ledelse
Har du orden i eget hus?
«Orden i eget hus» og god informasjonsforvaltning trekkes fram som én av seks strategiske utfordringer i en ny undersøkelse.
Undersøkelsen viser også at bare 20 prosent av offentlige virksomheter har en definert rolle for sin Chief Data Officer.
– Dette vil snu raskt, mener digitaliseringsekspert.
«IT i praksis» er en undersøkelse som setter fokus på strategi, trender og erfaringer innen bruk av IT i de 500 største private og offentlige virksomhetene i Norge. Rambøll Management Consulting, IKT–Norge og Visma ønsker med undersøkelsen å bidra til IT–utviklingen i offentlig og privat sektor.
Digitaliseringsekspert og manager i Rambøll Management Consulting, Odd Ingebretsen, har sittet flere år i styringsrådet for Altinn. Han forteller at årets undersøkelse viser at 32 prosent av private bedrifter har en egen definert rolle for Chief Data Officer (CDO), med ansvar for data- og informasjonshåndtering i egen organisasjon. I offentlig sektor er dette tallet helt nede på 20 prosent. Men dette vil snu, mener han:
– Jeg vil påstå at dette tallet vil øke betraktelig i fremtiden, og at vi vil se en vesentlig endring i offentlig sektor. Rollen som CDO vil gjøre at bedriftene og etatene sikrer orden i eget hus og et riktig fokus på håndtering av informasjon i henhold til lover og regler. Det handler om trygghet for deg og meg, og muligheter for en mer effektiv deling av data i offentlig sektor, avslutter han.
I sitt arbeid med IT i praksis har Ingebretsen blitt ekstra opptatt av løsninger i Brønnøysundregistrene og den avhengigheten som offentlig sektor, norske bedrifter og vi som privatpersoner har fått til Brønnøysundregistrene.
– Årets IT i praksis, undersøkelsen som Rambøll har foretatt og publisert i 11 år, viser at norske virksomheter i stor grad benytter seg av felleskomponenter fra Brønnøysundregistrene. Vi har over flere år fulgt med på utviklingen, og ser at felleskomponentene har vært velkomne og populære blant både statlige og kommunale virksomheter. «Gamle» felleskomponenter som Folkeregisteret og Altinn benyttes av så godt som alle aktuelle virksomheter, og store andeler i begge grupper forventer at de skal bruke det enda mer i årene som kommer. De nyere felleskomponentene har ikke samme oppslutning enda, men hvis vi studerer tallene grundigere forventes bruken å øke i tiden som kommer, sier Ingebretsen.
Felles datakatalog en del av løsningen
44 prosent av kommunene oppgir at de benytter seg av «Felles datakatalog» (deling av data, journ.anm.) i dag, og av disse er det igjen 26 prosent som sier at de forventer å bruke den enda mer i årene som kommer. Videre svarer 25 prosent av kommunene som i dag ikke benytter katalogen at de forventer å ta den i bruk de neste tre årene. Samtidig viser undersøkelsen at 40 prosent av kommunene opplever manglende tilgang på data som en hinder for å løfte sin IT–portefølje høyere opp i tjenestetrappa. Ingebretsen tror blant annet at felles datakatalog kan være løsningen på dette.
– For Brønnøysundregistrene er «orden i eget hus» (god informasjonsforvaltning, journ.anm.) meget viktig. Orden i eget hus følger av mange lovverk: Blant andre GDPR/Personvernlovgivningen, Forvaltningsloven, Arkivlova og Offentlighetslova. Alle disse forutsetter at man har kontroll på dataene og dokumentene man forvalter. Det gjelder å kunne utnytte informasjonen sin på en bedre måte for å bli mer effektiv, gi bedre tjenester til innbyggere og næringsliv og bidra til økt rettssikkerhet, sier Ingebretsen.
Tverretatlig deling av data forutsetter også at tilbyder har god kontroll på hvordan egne data er beskrevet og hvordan de skal tolkes. Hvis dette er utydelig vil beslutninger hos den etaten eller konsumenten som mottar data kunne bli truffet på feil grunnlag, fordi begrepet er tolket på feil måte.
– Et av eksemplene er begrepet bonus, som er et samlebegrep for bonus på egeninnsats og resultatbonus i A–ordningen (månedlig melding fra arbeidsgiver til NAV, SSB og Skatteetaten om ansattes inntekt, arbeidsforhold og forskuddstrekk samt arbeidsgiveravgift og finansskatt for virksomheten, journ.anm.). Når sykepengeordningen i NAV skal beregne grunnlaget for sykepenger er det basert på lønn pluss bonus på egeninnsats. Her kan altså ikke dataene fra A–ordningen brukes. NAV må i stedet spørre brukeren om bonus én gang til, dog med et annet bonusbegrep, forklarer Ingebretsen.
Bidrar til å oppdatere lovverket
Når felleskatalogene: datakatalog, api–katalog og begrepskatalog (en oversikt over hvilke data de ulike offentlige virksomhetene har, hvordan de henger sammen og hva de betyr, journ.anm.) er på plass vil det samtidig bidra til regelverksutvikling. Lovgiver vil kunne se hvor et begrep er i bruk, og også kunne gjenbruke definisjonen i et nærliggende område.
Vi vil se en vesentlig endring i offentlig sektor
Digitaliseringen går stadig raskere, og det er vanskelig å holde lovverket oppdatert og tilpasset den tiden vi lever i. For eksempel er det i dag krav i lover og regler om utskrift av dokumentasjon på papir, men det finnes flere bedrifter som nå etableres uten å ha behov for printere, siden all dokumentasjon er lagret digitalt. Om ikke tilpasninger gjøres, for eksempel ved å sidestille PDF med utskrift på papir, vil tolkninger i lovverket kunne styre hvordan bedrifter håndteres på ulike steder i landet, mener Ingebretsen:
– De store løftene i digitaliseringen skjer gjennom prosjekter/ordninger, slik som A–ordningen, hvor man kan gjøre større ryddesjauer i begreper også om hvem som skal forvalte dataene. Slike prosjekter tar imidlertid ofte svært lang tid, sier han, og viser til at A–ordningen tok over 10 år fra idé til gjennomføring.
– Bakgrunnen er ofte at en stor del av jobben dreier seg om å finne fram begreper og begrepsbruk i forskjellige sektorer og forskjellige lover. Dersom alle har orden i eget hus vil imidlertid digitaliseringsarbeidet i offentlig sektor gå betydelig raskere i fremtiden. Alle moderniseringsløft bør derfor innbefatte arbeid med orden i eget hus. Dette vil sikre tidlig dialog i leveransene og omforent forståelse av begrepene. Resultatet blir bedre og raskere leveranser både i egen virksomhet og eksterne tjenester, sier han.
Trenger en definert rolle
Orden i eget hus er et kontinuerlig arbeid og spesielt viktig for Brønnøysundregistrene, fordi de forvalter data som benyttes av hele offentlig sektor og det meste av privat sektor. Nye lover, nye registre, nye og moderniserte ytelser og tjenester kommer til hele tiden. Da trenger man en metodikk for å sikre at man til enhver tid kan jobbe med forholdet mellom lovverket, tolkningen av begrepene og opplysningene man forvalter.
Ingebretsen understreker at dette rammeverket ikke bør finnes opp på nytt av hver etat eller bedrift. I stedet bør de som er kommet lengst dele tankesett og metode med andre.
– Brønnøysundregistrene har kommet langt på området og bør være førende i denne utviklingen fremover, mener han.