Ledelse

Hvor godt forberedt er du?

Publisert Sist oppdatert

En ulykke eller en katastrofe kan ramme bedriften din når som helst. Da gjelder det å ha gjort leksa si i forkant, skriver Lena Requist i Entrepreneur.

Enten bedriften opplever en naturkatastrofe, en pr–skandale eller andre potensielt ødeleggende ting, kan det hjelpe å ha forberedt seg for potensielle kriser.

Requist opplevde den ultimate krisen med sin bedrift, Ontraport, da den store Santa Barbara–brannen ødela mye på slutten av fjoråret og inn i 2018. 23 mennesker døde. Gassmasker var kjøpt inn i forkant. Folk fikk beskjed om å jobbe hjemme. Andre som ikke kunne det, ble plassert på en gård som bedriften hadde leid inn. Tiltakene virket, fordi hun hadde planlagt og forutsett hvordan bedriften skulle kunne håndtere et slikt scenario.

I etterkant av brannen måtte hun selv – uten særlig regnskapserfaring – føre regnskapet til bedriften. Både teamets fysiske lokasjon og bedriftens vanlige rutiner ble sterkt påvirket av brannen, skriver hun.

I forkant hadde Requist stilt spørsmålet «Hva gjør vi som ledere av denne bedriften, og som ledere i vårt lokalsamfunn»? Svaret hun kom opp med var at alt koker ned til i hvor stor grad man er forberedt på kriser. Bedriften var avhengig av en plan som var mulig å utføre.

På bakgrunn av sine erfaringer anbefaler hun følgende tiltak for å være godt forberedt dersom krisen skulle inntreffe:

Slik forbereder du bedriften din på en krise:

Kommuniser og tydeliggjør dine prioriteringer:

  • Medarbeidere må følge seg både ivaretatt, inkludert og sikre
  • Servere, dokumenter og datamaskiner kan erstattes, mens ansatte er uvurderlige
  • Vær tydelig på at deres sikkerhet er det viktigste
  • Oppdater alle på hva som skjer dersom ulike scenarier inntreffer, slik at alle er forberedt

Planlegg tidlig for å ha muligheter:

  • Det er viktig at du kan fortsette å jobbe etter at en ulykke inntreffer
  • Plasser servere på ulike lokasjoner, slik at kunder ikke vil lide
  • Bruk webtjenester, slik at du kan jobbe fra ulike steder
  • Gode midlertidige teknologiske løsninger kan redde bedriften din i slike situasjoner

Undersøk hva myndighetene kan tilby:

  • Bedriften din kan ha rett på støtte, enten det gjelder oppbygging etter katastrofer eller lønn til ansatte i løpet av kriseperioden
  • Kunnskap om hva myndighetene kan tilby kan vise seg å bli viktig, både for bedriften og dens ansatte
  • Forbered papirarbeid for ansatte som er i risikosonen, slik at du kan handle raskere når krisen inntreffer
  • Sør for å ha informasjon klar i forkant

Tre personer bør alle kunne mestre en enkelt stilling:

  • Vær åpen om arbeidsoppgavene i bedriften, og sørg for å gi nok informasjon slik at andre kan tre inn å gjøre en annens jobb
  • Dette får du til dersom hver arbeidsprosess er godt dokumentert
  • Sørg for å oppdatere dette arbeidet jevnlig

Gjør alt du kan for å hjelpe:

  • Husk at bedriften din er en del av lokalmiljøet. Bidra med hjelp der det trengs
  • Kartlegg hva dere har kapasitet til, og bidra der du kan

Kilder: Entrepreneur / Lena Requist

Powered by Labrador CMS