Ledelse

– Ikke gi ansatte mer ansvar hvis de har rutineoppgaver

Med mindre de forventer det.

Publisert Sist oppdatert

Det engelske uttrykket «empowerment» har ingen direkte norsk oversettelse, men henviser til det å styrke de ansatte gjennom å gi dem mer ansvar, involvere dem mer i beslutningsprosesser i større grad, dele informasjon og be dem om tilbakemelding. Vi kan kalle det myndiggjøring.

Myndiggjøring blir i ledelsesforskningen stort sett alltid dratt fram som en av de viktigste veiene til både prestasjoner, jobbtilfredshet og tilhørighet til organisasjonen.

En ny metastudie av 105 studier, med data fra 30.000 ansatte fra 30 ulike land, finner imidlertid at dette ikke nødvendigvis alltid stemmer.

Kreative og hjelpsomme

I metastudien som er publisert i Journal of Organizational Behavior, finner forfatterne at de lederne som delegerer mer ansvar til sine ansatte, spør dem om tilbakemeldinger og innspill, samt oppfordrer til at en større del av beslutningstakingen skjer ute i organisasjonen, både oppnår mer kreative og mer hjelpsomme ansatte.

– Helt spesifikt ser «enpowerment» ut til å føre til at ansatte i større grad tenker ut nye ideer og nye måter å gjøre ting på. I tillegg blir de ansatte mer hjelpsomme. De tar på seg ekstraoppgaver og stiller opp for kollegene sine, skriver forfatterne Allan Lee, Sara Willis og Amy Wei Tian hos Harvard Business Review. De er førsteamanuensiser i henholdsvis ledelse, organisasjonspsykologi og organisasjonsatferd.

Grunnen til dette er at bemyndiggjorte ansatte i større grad kjenner at de har friheten til å jobbe på denne måten, og ikke bare følge en stillingsbeskrivelse slavisk. De har også en større tillit til lederen, og opplever det som positivt at lederen tilegner dem mer ansvar og flere oppgaver. Hadde ikke denne tilliten vært der, kunne flere oppgaver fort føltes som «straff», forklarer forfatterne.

Hjelper ikke på rutineoppgaver

Det er denne straff-følelsen som kan oppstå når ledere prøver seg på myndiggjøring av ansatte som i utgangspunktet har rutinepregete oppgaver. Enkelte av studiene i metastudien viste at ansatte med rutineoppgaver som fikk tilegnet flere oppgaver og mer ansvar, bare endte opp mer å oppleve mer stress. Prestasjonene økte heller ikke i nevneverdig grad.

Bildet kan imidlertid endre seg hvis tilliten mellom leder og ansatt er stor. Stor tillit mellom leder og ansatt gjør det lettere for den ansatte å stole på lederens intensjoner mer større ansvar, flere oppgaver og mer frihet, skriver forfatterne bak metastudien.

Men i aller størst grad handler det om å innfri forventninger.

– Det er viktig at lederen forstår hvilke forventninger den ansatte har. Hvis den ansatte forventer mye myndiggjøring men mottar lite, vil det oppleves negativt. Det samme motsatt: hvis en ansatt forventer lite myndiggjøring, men plutselig får mye ansvar og nye oppgaver, så vil det også oppleves negativt og stressende, skriver Lee, Willis og Tian.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS