Ledelse
Jeg liker deg - du ligner på meg
3 faktorer som hindrer mangfold – og et par hverdagstips om hvordan du kan skaffe deg et mer variert nettverk.
«I like you: you´re like me», skriver Raina Brands, førsteamanuensis i organisasjonsadferd ved London Business School i en artikkel hos London Business School Review. Hun fastslår at om vi liker å innrømme det eller ikke, så liker vi vi folk som ligner oss – det føles naturlig. Når vi møter folk, har vi ifølge Brands en tendens til å starte sammenligningen med det samme: Er vi på samme alder og har samme kjønn? Har vi den samme etniske bakgrunnen?
Raina Brands´ fagfelt er å studere hvordan uformelle nettverk via vennskap, rådgivning og kommunikasjon påvirker ledere. Hun sier i artikkelen at vi gjerne først danner relasjoner fordi vi deler noen demografiske trekk – alder, kjønn etc. Etter hvert som vi omgås og samarbeider, blir vi imidlertid mer like, noe som igjen gjør at vi har lettere for å like hverandre. Resultatet blir at det oppstår «grupper» med folk som ligner hverandre rundt om i organisasjonene.
Ulike erfaringer
Brands viser for øvrig til at menn og kvinner, folk med ulik etnisk bakgrunn og folk i ulike aldre egentlig ikke er så ulike. Når vi trenger mangfold i bedrifter, er det mer fordi det trengs mennesker som har erfaring fra ulike sosiale miljøer, argumenterer Brands. Folk som ser verden på forskjellige måter. Organisasjoner som får et mangfoldig miljø til å fungere, kan få ny informasjon, nye perspektiver, mer kreativitet og flere muligheter.
3 faktorer som hindrer mangfold
Dette er ifølge Raina Brands tre faktorer som hindrer mangfold:
Et par hverdagstips
Hvordan kan man så gå fram for å bygge seg et mer mangfoldig nettverk enn man har fra før? Raina Brands anbefaler blant annet følgende: