Annonse
Det hjelper lite å kommandere ansatte til å få jobben gjort. Foto: Anton Estrada | Dreamstime.
Lederverktøy

Kommunikasjon trumfer ­kommando

Når ledere og medarbeidere blir bedt om å vurdere lederens ferdigheter som leder, kunne vi håpe at det var ganske godt samsvar i vurderingene mellom de to gruppene. Det er jo den samme personen som vurderes.

Men medarbeidere og ledere har ofte svært ulike oppfatninger av lederens ferdigheter. Faktisk er det i snitt ikke mer enn mellom fire og seks prosent overlapp mellom vurderingene fra ledere og medarbeidere.

Lese resten?
Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

12 prinsipper for lederkommunikasjon

1. Kommunikasjon er for viktig til at du kan overlate den til andre

2. Vær åpen, ærlig og transparent i din kommunikasjon.

3. Skriv og snakk så enkelt, klart og forståelig som mulig.

4. Ta sjansen på å være deg selv.

5. Kommunikasjon er en toveis aktivitet, ikke bare enveis formidling av beslutninger.

6. Vær raus med konstruktive tilbakemeldinger.

7. Ikke være redd for å erkjenne feil.

8. Ta sjansen på tillit hvis det ikke er grunn til noe annet.

9. Vis at du bryr deg om medarbeiderne dine.

10. Sett lederkommunikasjon på dagsorden i organisasjonen.

11. Ledere må gå i front for god internkommunikasjon.

12. Digitale verktøy for kommunikasjon og samhandling kan ikke erstatte god lederkommunikasjon, men støtte opp om det.

Annonse

12 prinsipper for lederkommunikasjon

1. Kommunikasjon er for viktig til at du kan overlate den til andre

2. Vær åpen, ærlig og transparent i din kommunikasjon.

3. Skriv og snakk så enkelt, klart og forståelig som mulig.

4. Ta sjansen på å være deg selv.

5. Kommunikasjon er en toveis aktivitet, ikke bare enveis formidling av beslutninger.

6. Vær raus med konstruktive tilbakemeldinger.

7. Ikke være redd for å erkjenne feil.

8. Ta sjansen på tillit hvis det ikke er grunn til noe annet.

9. Vis at du bryr deg om medarbeiderne dine.

10. Sett lederkommunikasjon på dagsorden i organisasjonen.

11. Ledere må gå i front for god internkommunikasjon.

12. Digitale verktøy for kommunikasjon og samhandling kan ikke erstatte god lederkommunikasjon, men støtte opp om det.