Annonse
Illustrasjonsfoto.  Foto: skypixel/dreamstime.
Lederverktøy
Fremtidens endringsledere

Må ha mot til å eksperimentere

Partner i konsulentselskapet Assessit, Helen Aagaard, er bekymret på norske lederes vegne. Norge står overfor store utfordringer i årene fremover: Digitaliseringen snur opp ned på mange bransjer, oljen varer ikke evig og kombinasjonen av velferdsordninger, en aldrende befolkning, ferie, fødselspermisjon og sykepenger er ikke bærekraftig i lengden.

Derfor stilles det store krav til endringsledelse blant norske sjefer.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

10 grunner til at endringer ikke lykkes, og hva du kan gjøre med det:

Har du noen gang opplevd å ta en beslutning om å endre noe, enten privat eller i jobbsammenheng, som ikke ble noe av? Slik kan du gjøre noe med det.

1. Vi går for raskt til handling, uten å mobilisere først:

  • Før du kan endre noe, må du først være mobilisert. Det sitter i hjertet, ikke i hodet

  • Ledere er som oftest langt foran sine medarbeidere, og har tenkt nøye gjennom en endring. Hva er det vi har å vinne på dette? Hva er suksess for de involverte?

2. Vi snakker ikke om tapet:

  • Ved enhver endring er det noen som taper noe. Dette tapet må vi snakke om

  • Det er et enkelt regnestykke: Det jeg har å vinne må være mer verdifullt enn det jeg har å tape. Vær nysgjerrig på hva andre har å tape

3. Vi får ikke tilstrekkelig mange med oss:

  • Det holder ikke å ha en skare trofaste tilhengere og satse på dem. Du skal fri og uhemmet til de ubesluttsomme og være tett på dine motstandere

  • Det vil alltid være noen som ikke blir med. Forbered deg på å ofre noen

4. Vi har konkurrerende lojaliteter:

  • Når endring ikke skjer, er det fordi vi er mer lojale mot noe annet enn det vi har bestemt oss for

  • Kartlegg: Hva er det vi gjør / ikke gjør som hindrer oss i å gjennomføre endringen? Hvilke lojaliteter må vi reforhandle?

5. Vi tenker kun på det tekniske:

  • Vi fokuserer ofte på planer, organisasjonsstruktur, instrukser, rapporter og lignende

  • Vi liker tekniske løsninger og glemmer det adaptive, eller det som dreier seg om hvordan mennesker tilpasser seg og hva som gjør at man føler motstand

  • Dette kan ingen ekspert løse – det må hver enkelt løse selv

6. Vi gir ikke jobben tilbake:

  • Snakk om hvordan hver enkelt kan ta ansvar for sine adaptive utfordringer ved endringen, inkludert deg selv

  • Det kan for eksempel være tap av prestisje, å håndtere risiko eller usikkerhet, å føle seg inkompetent og lignende

7. Vi tar for store skritt av gangen:

  • Maskiner kan endre seg raskt, men mennesker må ta små skritt av gangen

  • Identifiser hva dere kan teste ut og fortsett med uttesting til endringen er gjennomført

8. Vi undervurderer hvor lang tid det tar å tilpasse seg endringer:

  • Når vi endrer adferd, trenger vi å gjenta den mange hundre ganger før den er en del av repertoaret

9. Vi glemmer å feire fremgang:

  • Forsterk det du vil ha mer av

  • Husk å feire fremgang og hold motet oppe

  • Mobilisering sitter i hjertet, og ikke i hodet

10. Vi fokuserer på for mange endringer av gangen:

  • Prioriter, prioriter, prioriter. Vi greier ikke å fokusere på mer enn 2–3 ting av gangen

Kilde: Helen Aasgaard / Assessit

Annonse

10 grunner til at endringer ikke lykkes, og hva du kan gjøre med det:

Har du noen gang opplevd å ta en beslutning om å endre noe, enten privat eller i jobbsammenheng, som ikke ble noe av? Slik kan du gjøre noe med det.

1. Vi går for raskt til handling, uten å mobilisere først:

  • Før du kan endre noe, må du først være mobilisert. Det sitter i hjertet, ikke i hodet

  • Ledere er som oftest langt foran sine medarbeidere, og har tenkt nøye gjennom en endring. Hva er det vi har å vinne på dette? Hva er suksess for de involverte?

2. Vi snakker ikke om tapet:

  • Ved enhver endring er det noen som taper noe. Dette tapet må vi snakke om

  • Det er et enkelt regnestykke: Det jeg har å vinne må være mer verdifullt enn det jeg har å tape. Vær nysgjerrig på hva andre har å tape

3. Vi får ikke tilstrekkelig mange med oss:

  • Det holder ikke å ha en skare trofaste tilhengere og satse på dem. Du skal fri og uhemmet til de ubesluttsomme og være tett på dine motstandere

  • Det vil alltid være noen som ikke blir med. Forbered deg på å ofre noen

4. Vi har konkurrerende lojaliteter:

  • Når endring ikke skjer, er det fordi vi er mer lojale mot noe annet enn det vi har bestemt oss for

  • Kartlegg: Hva er det vi gjør / ikke gjør som hindrer oss i å gjennomføre endringen? Hvilke lojaliteter må vi reforhandle?

5. Vi tenker kun på det tekniske:

  • Vi fokuserer ofte på planer, organisasjonsstruktur, instrukser, rapporter og lignende

  • Vi liker tekniske løsninger og glemmer det adaptive, eller det som dreier seg om hvordan mennesker tilpasser seg og hva som gjør at man føler motstand

  • Dette kan ingen ekspert løse – det må hver enkelt løse selv

6. Vi gir ikke jobben tilbake:

  • Snakk om hvordan hver enkelt kan ta ansvar for sine adaptive utfordringer ved endringen, inkludert deg selv

  • Det kan for eksempel være tap av prestisje, å håndtere risiko eller usikkerhet, å føle seg inkompetent og lignende

7. Vi tar for store skritt av gangen:

  • Maskiner kan endre seg raskt, men mennesker må ta små skritt av gangen

  • Identifiser hva dere kan teste ut og fortsett med uttesting til endringen er gjennomført

8. Vi undervurderer hvor lang tid det tar å tilpasse seg endringer:

  • Når vi endrer adferd, trenger vi å gjenta den mange hundre ganger før den er en del av repertoaret

9. Vi glemmer å feire fremgang:

  • Forsterk det du vil ha mer av

  • Husk å feire fremgang og hold motet oppe

  • Mobilisering sitter i hjertet, og ikke i hodet

10. Vi fokuserer på for mange endringer av gangen:

  • Prioriter, prioriter, prioriter. Vi greier ikke å fokusere på mer enn 2–3 ting av gangen

Kilde: Helen Aasgaard / Assessit

Annonse