Ledelse

Mannen som fikk sparken av en maskin

Først trodde han bare at det var noe galt med nøkkelkortet. Det virket ikke. Men problemet skulle vise seg å være verre enn som så.

Publisert Sist oppdatert

Det var ikke første gang han hadde trøbbel med nøkkelkortet, så han tenkte at det kanskje var på tide å få skaffet seg et nytt. Men trøbbelet med å komme seg inn på arbeidsplassen i Los Angeles skulle vise seg å bare være starten på en tre uker lang ørkenvandring.

Det var starten på en hel rekke hendelser som anså Ibrahim Diallo som en medarbeider som hadde fått sparken, ikke av en leder, men av en maskin.

Dette skriver BBC News, som har omtalt den spesielle og smått bisarre arbeidslivshistorien.

Ble utestengt fra datasystemene

Diallo selv har blogget om hendelsen, og han sier til BBC at han håper at hans erfaring kan være en advarsel til arbeidsgivere om at de ikke må stole for mye på automatiserte systemer. Menneskene i bedriften må ha mulighet til å kunne ta over når maskinene gjør feil, mener Diallo.

For hva var det som skjedde?

Først fungerte ikke adgangskortet. En sikkerhetsvakt slapp ham inn, og Diallo ga straks beskjed til en leder om at kortet hans ikke fungerte. Ikke noe problem. Hun skulle bestille et nytt. Det neste var at han var logget ut av den programvaren han jobbet i. En kollega kunne dessuten fortelle ham at han var merket av som «inaktiv» i systemet.

Ble eskortert ut av bygget

Senere på dagen fikk han beskjed fra rekruttereren sin om at hun hadde fått en e-post om at kontrakten hans med arbeidsgiver var avsluttet. Hun lovet å finne ut av det. Men dagen etter var han nektet adgang til alle datasystemene, og til alt overmål kom det også to personer til plassen hans. De kunne fortelle at de hadde fått en e-post som sa at de skulle eskortere ham ut av bygningen.

Sjefen var forvirret, men hjelpeløs, forteller Diallo til BBC News. De klarte ikke å åpne opp igjen tilgangene i systemene. Han for alle praktiske formål altså fått sparken, uten at lederen hans fikk gjort noe med det. Selv om han bare hadde gjort unna åtte måneder av en treårig kontrakt.

Lederne fikk ikke gjort noe

Det tok hele tre uker før arbeidsgiver fikk løst saken og rettet opp i de feilene som var gjort. Tre uker hvor Diallo ikke var på jobb, men bare fulgte med på mailutvekslingen som foregikk om saken hans fra sidelinjen.

Det viste seg at en leder som skulle slutte i forbindelse med en omstilling, og som nå jobbet hjemmefra, ikke hadde fornyet Diallos kontrakt i selskapets nye datasystem. Etter at denne feilen hadde skjedd, hadde maskinene over. De flagget ham som en forhenværende medarbeider, og stengte ned tilgang etter tilgang. Det var også en algoritme som hadde sendt mailen om at han skulle fjernes fra bygningen.

Mennesker mot maskiner

Diallo fikk komme tilbake etter tre uker, men han hadde da både mistet tre uker og vært utsatt for den ydmykelsen det var å skulle bli eskortert ut av skyskraperen han jobbet i. Han valgte å slutte.

Dave Coplin, som er ekspert på kunstig intelligens, sier til BBC News at dette er et eksempel på at man har satt mennesker opp mot maskiner, istedenfor lage et system som består av mennesker pluss maskiner. Coplin minner da også om dette: «At en algoritme sier at svaret er riktig, betyr ikke at det alltid er det»

Powered by Labrador CMS