Ledelse

Norske bedrifter vet ikke hvor kompetente – eller inkompetente – de er

Publisert Sist oppdatert

75 prosent av norske virksomheter sier at de har behov for ny kompetanse utover den de har i dag. Samtidig er 20 prosent av norske bedrifter uvitende om hvilken kompetanse de faktisk sitter på, ifølge HR-undersøkelsen 2018, gjennomført av EY og HR Norge.

– Virksomhetene har ikke oversikt over hva egne ansatte kan, eller hva slags kompetanse de kommer til å trenge fremover, sier partner i EY, Bjørnar Løwe Skas i en pressemelding.

Når bedriftene ikke vet hva de har av kompetanse, er det også vanskelig å videreutvikle egne ansatte. Det går utover rekrutteringspraksisen.

– Vi ser at selskaper i større grad enn tidligere bruker nyrekruttering fremfor utvikling av egne ansatte for å skaffe seg ny kompetanse, sier Løwe Skas.

Manglende kunnskap om hvilken kompetanse som befinner seg i bedriften kas dessuten føre til at man risikerer å si opp eller miste ansatte som fint kunne vært videreutviklet. Det er en utfordring, ifølge leder for HR Norge, Even Bolstad:

– Det kan bli en utfordring for samfunnet dersom virksomheter lar ansatte slutte fordi de ikke har den nødvendige kompetansen, eller fordi de ikke vet hvilken kompetanse de har og hvor gode de kan bli. En ansatt som ikke er nyttig i én jobb på grunn av manglende kompetanse er ikke nødvendigvis nyttig andre steder heller. I stedet for å la folk gå, må vi skape en mentalitet og en kultur for videreutvikling, sier Bolstad i pressemeldingen.

– Virksomhetene må bidra med opplæring og støtte til utdanning. Medarbeidere må få utfordrende arbeidsoppgaver de kan lære av, og myndighetene må sørge for skatteincentiver som stimulerer virksomhetene til å ha stort fokus på kompetanseutvikling, legger han til.

Men oppdraget ligger ikke helt og holdent hos virksomhetene. Arbeidstakerne har også ansvar.

– Virksomhetene skal skape muligheter for læringsopplegg, men de ansatte har også et stort ansvar for egen læring. Det nytter ikke bare med kurs i arbeidstiden. Skal man være attraktiv i arbeidslivet framover, må man også være genuint opptatt av egen utvikling og læring, sier Løwe Skas i pressemeldingen.

– Det krever ekstrainnsats og flere bør investere penger så vel som tid både i og utenfor arbeidstiden for å holde seg relevante framover, tilføyer Bolstad.

Dagens Perspektiv kommer tilbake med mer om HR-undersøkelsen.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS