Ledelse

Professor Victor D. Norman kommer til sentralbanksjefens Øystein Olsen årstale i Norges Bank torsdag kveld.

– Politiske ledere kommer til duk og dekket bord

Politisk lederskap er en helt annen type lederskap enn næringslivsledelse, mener samfunnsøkonom og tidligere statsråd, Victor Norman.

Publisert Sist oppdatert

– Først og fremst, hvis man blir politisk leder for å ha det gøy selv, så bør man ikke være det, svarer Victor Norman på spørsmålet om hva politisk ledelse betyr for ham.

Norman har vært professor i samfunnsøkonomi og rektor ved Norges Handelshøyskole, samt arbeids- og administrasjonsminister under Bondeviks andre regjering, der han representerte Høyre. Han er klar på at politisk ledelse handler om andre enn en selv.

– Politikk handler om å representere noen, og oppnå det de man representerer ønsker å oppnå. I mitt tilfelle mente jeg å representere den liberalkonservative velgermassen, fra Høyre og inn mot midten. De jeg følte spesielt omsorg for var de som sto svakest på arbeidsmarkedet, i og med dette var mitt ansvarsområde, og de som bodde utenfor Oslo. Det var nok av dem som ivaretok Oslo-interesser.

Ikke ledelse i vanlig forstand

Foto – Den aller største forskjellen på politisk og næringslivsledelse er at en næringslivsleder har ansvar for bedriften. Ikke bare som representant, men et faktisk ansvar for at bedriften fungerer og går godt, sier Victor Norman, samfunnsøkonom og tidligere arbeids- og administrasjonsminister. (Foto: NHH)

En statsrådstilling leder departementet sitt, men først og fremst formelt, mener Norman. I prinsippet mangler det mange oppgaver for at man skal kunne sammenligne en ministerposisjon med andre typer lederstillinger. Statsråden er heller en spydspiss enn en typisk leder.

– Politisk lederskap handler ikke om lederskap i vanlig forstand. Personen skal oppnå resultater gjennom det departementet man er sjef for, men statsråden har ikke ansvar for departementets funksjon i seg selv. Han eller hun plukker ikke ut sammensetningen av personer, og har ikke ansvar for å veilede og spille de andre gode på samme måte som en næringslivsleder har. Det er departementsrådens oppgave.

Hvis samarbeidet mellom statsråden og departementsråden ikke fungerer, har man et ledelsesproblem, og Norman forteller at han selv så seg nødt til å gå inn for å bytte ut departementsråden sin da han var statsråd. Men slikt hører til sjeldenhetene.

– Må leve med at ting går galt

Victor Norman mener det i hovedsak er to kriterier som er essensielt for god politisk ledelse: prioriteringer og forståelse for det politiske landskapet.

– Eivind Reiten (tidligere fiskeriminister og olje- og energiminister. red.anm.) sa det best: «det er så mange saksområder du møter, og hvis du skal prøve å komme over alt, så kommer du ikke til å oppnå noe som helst». Du må ha en klar, kort agenda over hva du vil oppnå, mener Norman.

– Og så må du være en god politisk håndverker som tar Stortinget på alvor, for det representerer velgermassen på en helt annen måte enn departementene gjør. De aller beste greier begge disse.

– Har du eksempler?

– Erna Solberg. Hun er veldig tydelig på hva hun vil oppnå, og så er hun en garvet og kunnskapsrik politiker med et godt nettverk, og reiser landet rundt og skaffer seg ryggdekning. Hun er også fleksibel i enkeltsaker. I tillegg var hun klar på at hun skulle ha to perioder med blå regjering, noe vi ikke har hatt på over 100 år, og det ser det ut til at hun skal greie.

– Hva må man unngå som politisk leder?

– Man må jo unngå feil, men det er i prinsippet umulig. Har du imidlertid gjort en feil så må du unngå å se deg bakover og prøve å rette opp noe uopprettelig. Du har ikke tid til å kvalitetssikre alt. Det er egentlig bare å innse at som politisk leder så må du leve med at en hel masse går galt.

To vidt forskjellige arenaer

Politisk ledelse og næringslivsledelse kan ifølge Norman ikke sammenlignes. Det er to helt forskjellige arenaer.

– Den aller største forskjellen er at en næringslivsleder har ansvar for bedriften. Ikke bare som representant, men et faktisk ansvar for at bedriften fungerer og går godt. For hvis bedriften ikke fungerer slik den skal, så hjelper det heller ikke å legge strategier og visjoner. Det er heller ingen som går til statsråden hvis de er misfornøyd med arbeidsmiljø eller stress. Næringslivsledere har et lederansvar som politikere aldri har. Politiske ledere kommer stort sett til duk og dekket bord, sier Norman.

– Dette er også grunnen til at gode politikere sjeldent blir gode næringslivsledere, og omvendt.

Powered by Labrador CMS