Ledelse
Robert Moods fire ledelsesprinsipper
Robert Mood opererer med fire ledelsesprinsipper: ansvar, integritet, oppdrag og omsorg.
I boka «Ansvar – ledelse er ingen popularitetskonkurranse», skriver president i Norges Røde Kors og tidligere generalløytnant Robert Mood om fire ledelsesprinsipper – ansvar, integritet, oppdrag og omsorg – prinsipper han understreker at skal være til refleksjon og inspirasjon for ledere, og ikke noen oppskrift på god ledelse.
Ansvar
Mood sier at det er viktig å presisere at det er ansvaret man aldri kan delegere. Beslutninger og ressursbruk kan man fint sette ut til andre.
– Lederansvaret handler om å sette retningen. En leder skal forklare sine ansatte hva som skal gjøres, og hvorfor det skal gjøres, og så er det opp til de ansatte å finne ut hvordan. Hvis du dessuten er en som vanligvis delegerer og lar teamet løse oppgavene på sin måte, så vil teamet også fungere effektivt når du først må kommandere, mener han.
Lederen skal skape trygghet, men samtidig gjennomføringsvilje og -evne blant sine ansatte, gjennom å ta ansvar. Det er kjernen.
Integritet
Som leder kan det være fristende å vurdere følgende: tjener det deg å ta ansvar, eller skader det deg? Men ifølge Mood er dette et irrelevant spørsmål.
– Som leder bærer man ansvaret uansett. Du kan gi tydelige korreksjoner til ansatte internt, men utad bærer du ansvaret for feilene selv. Men når de ansatte gjør en god jobb sparer du ikke på rosen. Det er integritet. Da får du ansatte som går gjennom ild og vann for deg.
– Integritet handler også om å sette et eksempel. Om å gå foran og vise vei i stedet for å sitte i bakre rekke og gi ordre.
Oppdrag
– Oppdrag kan være alt fra å hente ut en Taliban-leder bak fiendens linjer til å levere catering til et 80-mannsjulebord. Man har tydelige krav og mål, og ressurser som må være klargjort. Ressurser omfatter da blant annet mennesker, tid, penger og kompetanse.
– Jeg er overbevist om at hvis man plasserer myndigheten ute blant de ansatte som gjør det operasjonelle arbeidet, så leverer de det beste resultatet. Ved å delegere myndigheten til disse leddene skaper man både energi og handlekraft, sier Mood.
Omsorg
– Jeg har gjennom et langt liv hatt en arbeidsgiver som har muliggjort meg. Gjennom skole og praksis har jeg funnet mestringsfølelsen og fått erfaring, og så har jeg gjort alt på nytt. Jeg har aldri sluttet å søke innsikt og kunnskap. Det er med denne erfaringen jeg sier at omsorg og krav er to sider av samme sak. Hvis du stiller krav så gir du dine ansatte muligheten til å vokse og utvikle seg, og oppleve en mestringsfølelse, forklarer Mood.
– Hva mener du med at noen ganger er den verste jobben å være hjemme?
– Når man er ute på oppdrag har man et fellesskap. Man er i en oppdragsboble hvor lojaliteten holder oss sammen. Det å sitte hjemme, alene, og følge med, med barn, regninger, SFO, barneselskaper, og samtidig måtte forklare tolvåringen hva pappa driver med – det kan være tøft.