Ledelse

Slik gjør du et bra intervju – selv uten erfaring

Publisert Sist oppdatert

Utfordrende, men ikke helt usannsynlig. Du befinner deg i et jobbintervju, du føler du er kvalifisert, tonen er god, du har en god følelse, men så kommer spørsmålet om elefanten i rommet: relevant erfaring. Du har ikke noe, og rekruttereren vet det.

Rekrutterere er som kjent opptatt av å avdekke CV-hull, og manglende erfaring kan være ett av dem. Det er imidlertid ikke slik at bare de som har gjort en lignende jobb før, kan gjøre den igjen. Tror du at du selv er kvalifisert for jobben, så kan det godt hende du er det. Og det er her det starter: hvis du selv har troen på egne ferdigheter og kompetanser, så er det lettere for intervjueren å få det også, skriver karriererådgiver Dawn Graham i et innlegg hos Forbes.

Hun har tre råd til hvordan du overbeviser intervjueren om at du kan gjøre en strålende jobb, selv om du mangler den eksplisitte relevante erfaringen.

1) Fortell om lignende situasjoner eller prosjekter hvor du lyktes

Kanskje har du ikke jobbet med ekstern kommunikasjon før, men heller intern kommunikasjon? Overlappene kan være store, og hvis du kan vise til gode resultater på internkommunikasjon er det en god indikasjon.

Eller kanskje kan du vise til andre karrierebytter hvor du ikke har hatt den relevante erfaringen, men likevel oppnådde gode resultater. Hvis du har gjort det før, hvorfor ikke igjen?

2) Vis at du takler motgang

Når du kommer inn i en jobb uten erfaring kommer du sannsynligvis til å møte på noen utfordrende situasjoner som du ikke helt vet hvordan du skal løse. Dette vet rekruttereren, og du gjør det derfor smart i å trekke fram noen erfaringer fra liknende opplevelser – situasjoner hvor du ikke visste hva du skulle gjøre, skriver Graham. Forklar hvordan du tenkte, hva du gjorde og hva resultatet ble.

3) Vis fram den «myke» siden din

Arbeidslivet handler ikke bare om hard fakta og kunnskap og erfaring du kan kvantifisere. Arbeidsgivere er også ute etter mykere egenskaper, som evnen til å bygge relasjoner, jobbe sammen med andre, motivere og påvirke andre, se det store bildet og bidra til en bedre arbeidsplass.

Har du disse på plass, er sjansen større for at intervjueren ser forbi manglene i de tekniske ferdighetene dine, mener Graham.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS