Ledelse

Slik får du de ansatte til å like deg

Publisert Sist oppdatert

Dine ansatte går ikke gjennom ild og vann for deg eller bedriften dersom de ikke tåler trynet på deg. Det betyr ikke at du må prøve å bli bestevenn med alle. Ifølge nettstedet The Undercover Recruiter holder det at de er fornøyde med å jobbe for deg. Da bør du starte med å få teamet du leder på din side. Det vil lede til en bedre og mer produktiv arbeidsplass, der folk er villig til å yte den ekstra innsatsen som trengs for å ligge et hestehode foran konkurrenten.

Her er nettstedets tips for å vinne de ansattes tillit. Kanskje de til og med vil like deg?

Vær en god lytter

  • Gode teamledere bruker mer tid på å lytte enn på å snakke
  • Gi dine ansatte tid og rom til å snakke
  • Det er viktig at de ansatte føler at de kan ta opp ting med deg – ikke bare høflighetsfraser og ting som ikke har reell betydning for arbeidssituasjonen
  • La dem også fortelle om livet utenfor kontoret
  • Lytt på en måte som viser at du bryr deg
  • Ansatte som føler seg mer verdsatt vil prestere bedre

Hold det du lover

  • Hvis du sier du skal gjøre noe, sørg for at det blir gjort
  • Folk vil bare like deg dersom de vet at de kan stole på deg
  • Hold alle løfter – både store og små
  • Sett av nok tid til å gjøre det du har lovet

Vær tydelig om hva du forventer

  • Hvis du er tydelig om hva du forventer av folk vil de bli mer produktive og også respektere deg mer
  • Hvis ansatte ikke er helt sikre på hva du vil, kan du risikere å oppleve at de blir mer forsiktige og defensive og usikkerheten vil råde
  • Forventninger og mål må tydeliggjøres, slik at alle har noe å strekke seg etter

Gi konstruktiv kritikk

  • Dersom kritikken du gir dine ansatte fører til at de gjør en bedre jobb, vil den bli verdsatt av dem
  • Påpekning av tydelige forbedringspunkter er lett å forholde seg til, og vil føre til at teamet blir sterkere som en enhet
  • Vær rettferdig og skvær. Dine ansatte vil verdsette kritikken dersom dette gjøres riktig

Be om tilbakemeldinger

  • Det er naturlig at de ansatte også skal kunne gi deg feedback på dine prestasjoner
  • Da er det viktig at det eksisterer et klima som gjør at dette er naturlig
  • Gode tilbakemeldinger om forbedring av dine prestasjoner som leder skaper en vinn–vinn–situasjon
  • Spør dine medarbeidere om hva du kan forbedre. Det fører til at de føler seg enda mer verdsatt og ansvarlige

Kilder: Lizzie Exton / The Undercover Recruiter

Powered by Labrador CMS