Ledelse

Slik kan ledere hjelpe umotiverte medarbeidere

Professor i organisasjonsadferd fra London Business School gir råd i ny bok.

Publisert Sist oppdatert

De fleste ledere har hatt medarbeidere som har mistet motivasjonen. Dét kan være frustrerende, også for lederen. Selv om lederen ganske sikkert har vært i samme situasjon selv en gang, kan det være vanskelig å ha sympati med folk som verken engasjerer seg i jobben sin eller er særlig produktive. Dette skriver Dan Cable, professor i organisasjonsadferd ved London Business School, i et innlegg på nettsidene til Harvard Business Review.

Men selv om det er lett å tenke slik som leder, er det ikke særlig produktivt. Det er bedre å gjøre en innsats for å trigge motivasjonen hos umotiverte medarbeidere, mener Cable, som skriver om tematikken i sin bok «Alive at Work: The Neuroscience of Helping Your People Love What They Do».

Kan trigge motivasjonen

Professorens utgangspunkt er at det, fra biologiens side, er naturlig for oss å ville lære nye ting og gå løs på utfordrende, men meningsfulle oppgaver. Måten arbeidsplasser er organisert på, fører imidlertid til at for mange ikke får utforske, eksperimentere og lære på jobb, hevder professoren. Det kan riktignok ligge noen målesystemer og byråkratiske systemer der som lederen ikke kommer unna, men det er som regel mulig for ledere å trigge medarbeidernes motivasjon uten å snu organisasjones kjøreregler og kultur på hodet, mener Cable.

Professoren anbefaler tre fremgangsmåter for å trigge medarbeidernes naturlige motivasjon:

  • oppmuntre medarbeiderne til å spille på sine sterke sider
  • gi muligheter for å eksperimentere
  • hjelpe medarbeidere med å finne en personlig mening i jobben i de gjør

Vil vise hvem vi er

Vi har alle et «driv» i oss etter å vise andre mennesker hvem vi egentlig er, mener Cable, og viser til at dette er noe man har vært opptatt av også innenfor filosofien. «Vi har et dypt ønske om å bruke våre unike evner og perspektiver til å ta våre egne beslutninger om hvordan vi skal hjelpe teamet til å lykkes», skriver han.

For å trigge den ansattes motivasjon kan lederen for eksempel starte med å be medarbeideren om å fortelle om sine egne sterke sider og hvordan han eller hun ser for seg at disse kan brukes på best mulig måte for å styrke teamets arbeid. I tillegg til at det blir en samtale om arbeidsoppgaver, bidrar en slik samtale også til at vedkommende føler seg sett og lettere ser sin rolle i det store bildet.

«Trygg sone»

Når det gjelder eksperimentering, så råder Cable ledere til å skape en «trygg sone» for eksperimentering der det er lov å leke og knytte sosiale bånd. Det bidrar ifølge Cable til å øke den indre motivasjonen.

Det å føle at arbeidet har en større mening, påvirker motivasjonen, og det må ikke være så «stort» som å redde verden eller å helbrede folk fra sykdom. En større mening kan også handle om å se effekten mellom egen innsats i teamet og teamets resultater.

Cable advarer imidlertid mot å tro at det er nok at en leder høyt oppe i systemet holder en tale om hvorfor produktene et til hjelp for forbrukere på et allmøte. Det sterkeste for å få en følelse av at det man gjør er meningsfullt, er å fra tid til annen selv være i direkte kontakt med folk som påvirkes av den jobben man gjør; for eksempel kunder.

Powered by Labrador CMS