Ledelse

Kunstig intelligens blir viktigere på arbeidsplassene.

Sluttet i Facebook og Google for å digitalisere personalavdelingen

Kunstig intelligens skal skape et bilde av den ideelle arbeidsstokken, og deretter finne den.

Publisert Sist oppdatert

Et knippe gündere fra Silicon Valley med bakgrunn fra Facebook og Google har en plan om å digitalisere personalavdelingen.

Det skal skje gjennom innføring av kunstig intelligens, analyse av store datasett og bedre søkefunksjoner.

Det skriver nettstedet Techcrunch.

At det dukker opp nye aktører som vil endre HR har vi hørt mange ganger før, men denne gangen er det noen virkelige tungvektere som har gått sammen.

Men folkene bak det nye selskapet Eightfold.ai tror bedre bruk av data og analyse vil gjøre det mulig å skape et nøyaktig bilde av hvordan den ideelle arbeidsstokken for en organisasjon bør se ut.

Deretter skal det bli enklere å gå ut og finne disse folkene.

Stjernelag

Grunnleggeren Ashutosh Garg var tidligere var søkekspert hos Google og var i forskningsavdelingen til IBM før det.

Garg har fått med seg Varen Kacholia som var leder for et team i Google og YouTube som drev med rangering av søketreff. Kacholia brukte blant annet denne erfaringen i arbeidet med nyhetsstrømmen i Facebook.

Ifølge Techcrunch eier de forskjellige folkene i ledelsen i Eightfold.ai 80 patenter og de er sitert i vitenskapelige artikler for arbeidet sitt over 6000 ganger.

Matching er vanskelig

Utgangspunktet er at det er vanskelig å finne den rette personen for en organisasjon. Og det er vanskelig å finne den rette rollen for personen i organisasjonen.

Eightfold.ai tror slike matching-problemer er noe kunstig intelligens vil kunne gjøre enklere.

I kjent Silicon Valley sjargong hevder Garg at målet er å bygge et selskap som løser matching-problemet for godt ved å gjøre arbeid meningsfylt for alle.

– Vi har skrapt nettet for millioner av profiler, inkludert Wikipedia, sier Garg til Techcrunch.

Derfra har de fått data på hvordan folk har beveget seg i organisasjoner.

Eightfold.ai bruker alle disse dataene til å se hvem som har gjort det bra i en organisasjon, og hvem som ikke har gjort det bra. Til slutt har det bygget modeller for å vurdere hvem som er i stand til å utføre forskjellig type arbeid.

Selskapet hevder selv at det kan redusere tiden som går med til rekruttering med 80 prosent og rekrutteringskostnadene med 60 prosent.

Risikoen for feilansettelser skal også gå betraktelig ned fordi kandaditene som tas inn til intervju er så mye mer relevante.

Så langt har selskapet fått med seg investorer med 24 millioner dollar og har om lag 100 kunder. De har scannet om lag 20 millioner CVer.

Nøktern holdning

Da DP snakket med Svein Iversen i HR-Norge om innføring av dataanalyse i HR-faget i høst, bekreftet han at svært mange HR-avdelinger gjør seg sine vurderinger av slike verktøy for tiden, men at innfasingen er noe de tar seg bedre tid med.

– Jeg mener man nok kan la maskinene få noen flere oppgaver på det de er gode til, men at man kun skal gjøre det om det frigjør menneskelig arbeidskraft til å ta seg av oppgaver som krever det som mennesker er best på, og jeg tror faktisk utvelgelse og rekruttering er en av de områdene, uttalte han den gangen.

Powered by Labrador CMS