Ledelse

Stresset får blomstre under konfliktsky ledere

Publisert Sist oppdatert

I 2016 oppga nesten én av fem norske arbeidstakere at de slet med psykiske plager, ifølge Statens Arbeidsmiljøinstitutts faktabok om arbeidsmiljø og helse fra 2018. Det tilsvarer 490.000 yrkesaktive. Totalt stammer også rundt 20 prosent av det totale legemeldte sykefraværet psykiske lidelser, hvor av halvparten omfatter lettere psykiske plager, som angst og stress.

Hele 19 prosent av norske arbeidstakere oppgir dessuten at de opplever psykisk utmattelse, eller langvarig stress, som følge av jobben.

Mye av dette kunne vært unngått hvis ledere var flinkere til å gripe inn tidlig, i stedet for å være redde for å ta tak i situasjonen, mener psykolog Helle Folden Dybdahl og spesialleger i psykiatri, Jesper Karle og Lars Aakerlund i PPclinic.

Ledere må på banen tidlig og snakke med medarbeiderne sine, også når de begynner å trekke seg unna eller blir sinte, skriver de til danske Væksthus for ledelse. Alt for mange ledere blir for konfliktsky og viker unna når det blir vondt eller vanskelig, noe de mener kan bidra til å eskalere stresset for dem det gjelder. Ledere må heller lære seg å være «profesjonelt nysgjerrig», og legger fram fire tiltak ledere kan iverksette for å bli flinkere til å hjelpe ansatte som sliter med stress eller andre psykiske plager:

Dette er de tidlige stress-symptomene

Stress kan føre til små atferdsendringer. Hvis ansatte viser tegn på noen av disse symptomene, kan det være tegn på en tidlig stressreaksjon:

  • Sliter med å omstille seg
  • Utøver motstand
  • Virker utilfreds eller negativ
  • Unngår å påta seg oppgaver
  • Presser seg selv
  • Oppfører seg annerledes eller merkelig i sosiale sammenhenger
  • Fikserer på detaljer i stedet for å se helheten

Kilde: Dybdahl, Karle, Aakerlund

TA TESTEN: Hvordan takler du stress?

Stress trenger ikke alltid å være noe negativt. Stress-ekspert Fanny Duckert, professor ved Psykologisk institutt på Universitetet i Oslo, skiller mellom «aktivering» og stress.

– Aktivering er i utgangspunktet positivt – det handler om at kroppen blir giret opp og klar for arbeid, noe som kan virke vitaliserende og inspirerende. Det er på mange måter det motsatte av å kjede seg. Hvis aktiveringen blir for intens og over for lang tid så vil det bli en belastning, men litt aktivering er bedre for læring og problemløsing enn hvis man er helt rolig. Både for mye og for lite stress er negativt.

Finn ut hvordan du takler stresset i denne testen:

  1. Vær oppmerksom på atferdsendringer hos medarbeidere, spesielt de små og gradvise endringene som kan være tegn på stress (se faktaboks).

  2. Still spørsmål, slik at du og medarbeidere kan opparbeide en felles forståelse av hva som foregår. Begynn med en åpen samtale om hva som plager den ansatte, og legg dine egne tolkninger til side, i alle fall i første omgang.

  3. Still deg til disposisjon, og prøv å bidra med det du kan for at medarbeideren skal kunne få bukt med stresset. Vær åpen for arbeidstakerens egne forslag, og ta først styringen hvis medarbeideren ikke vet hva hen skal gjøre.

  4. Følg opp med samtaler i etterkant, og legg merke til om den ansatte følger opp tiltakene dere kom fram til.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS