Annonse
Foto: Daniel Chekalov / CC

4 myter om produktivitet

Av hundrevis og tusenvis med apper og bøker andre produktivitetstips er det mange myter man rett og slett ikke skal høre på, ifølge ekspertene. Noe er overdrevet, noe er innlysende og andre ting er ganske enkelt usant.

Her er det ekspertene ser på som de største mytene innen produktivitet i dag. Det skriver magasinet Fast Company.

Du må stå opp tidlig for å få mye gjort

Står du opp en time tidligere får du mer gjort – det høres intuitivt nok ut. Men påstanden er ikke spesielt generaliserbar, mener Stuart Hearn, leder for software-selskapet Clear Review og tidligere HR-sjef i Sony.

«Ikke alle er morgenmennesker», sier han til Fast Company, og understreker at alle har forskjellige produktivitetsrytmer. Det er ikke alle som er på sitt beste om morgenen. Noen oppnår høyest produktivitet utpå ettermiddagen eller til og med på kvelden.

Produktive ansatte kan ta på seg mer arbeid

Produktivitet handler om å treffe spikeren på hodet i møtet mellom innsats og evne. Det at noen er kjempeproduktive betyr dermed sagt ikke at de kan ta på seg enda flere oppgaver og fortsatt være produktive, sier ledelsescoach Don Scott til Fast Company.

Noen ganger handler produktivitet faktisk om å holde igjen, sier han. Produktivitet oppstår i det man gjør akkurat lite nok og akkurat mye nok til at du gjør disse oppgavene dine på den best tenkelige måten du greier.  

Slik prioriterer du bedre

Ledelsesprofessoren Morten T. Hansen har skrevet boka «Suveren på jobb», der han beskriver hva som faktisk gjør folk produktive på jobben, basert på et forskningsprosjekt med 5.000 ledere. Ett av produktivitetstipsene handler om prioriteringer. 

– Fokus handler om å prioritere bort det nest viktigste, det tredje viktigste, det fjerde viktigste. Alt annet enn det aller viktigste, selv om du har inderlig lyst til å gjennomføre disse oppgavene. Du er ikke fokusert hvis det ikke gjør vondt, sa han til Dagens Perspektiv i fjor.

For mye multitasking har negative konsekvenser, men bare for multitaskeren

Multitasking kan ses på som en måte å lure seg selv. Du tror du får mye gjort samtidig, men det du egentlig gjør, er å tynnslite konsentrasjonen din slik at alt tar lengre tid. Heldigvis er det bare du selv som blir rammet – eller?

Gayle Bu, ekspert på produktivitet og tidsbruk, mener motsatt. Multitasking fører til at du gjør mye, men at alt blir gjort dårligere, sier han til Fast Company. Du leverer kanskje dårligere kvalitet på arbeidet ditt samtidig som du svarer dårligere eller mer unnvikende på e-poster. Plutselig får både arbeidet og relasjonene svi på grunn av multitasking.

Teknologi er alltid den beste informasjonssprederen

I dag blir mer og mer informasjon delt og spredt via teknologiske løsninger. Videokonferanser i stedet for møter og chat i stedet for å snakke i gangene. Men ifølge Adam Ward i IBM-selskapet Simpler Consulting bør man tenke seg om to ganger før man overfører all informasjonsutveksling til den digitale eteren.

Skal man ha en idémyldring er sannsynligvis et fysisk møte bedre, og må du gi en beskjed raskt er kanskje et telefonanrop bedre enn en e-post eller en chat, sier han til Fast Company.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Annonse

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Annonse