Annonse
Foto: Pressmaster, Dreamstime

5 «feilslutninger» om produktivtet

LEST OM SELVLEDELSE. Det mener psykolog og forfatter Alice Boyes, som står bak et innlegg om selvledelse og effektivitet på sidene til Harvard Business Review.

Boyles mener å ha fem typiske forklaringer på hvorfor vi mister fokus og ikke får ferdigstilt viktige arbeidsoppgaver. Dette er kortversjonen:

Å innse hvor lite tid du har til fokusert arbeid, kan bidra til at du blir flinkere til å prioritere de viktigste oppgavene høyere

  • Du overvurderer hvor mye tid du har til å jobbe fokusert i løpet av en typisk dag.
    Møter, e-post, telefoner og «små» spørsmål spiser mye tid. Å innse hvor lite tid du har til fokusert arbeid, kan bidra til at du blir flinkere til å prioritere de viktigste oppgavene høyere – og føre til at du i perioder skjermer deg selv mot avbrytelser.

  • Du ser bort fra gode arbeidsmetoder som virker for kjedelige eller for enkle.
    Du kjenner sikkert mange «selvhjelpstriks» for økt personlig effektivitet. Du tenker kanskje at «triksene» er for enkle til å ha effekt. Dét er sannsynligvis feil, hevder Boyles.

  • Du tenker på endring som enten-eller.
    Gå for endringer du er villig til å gjennomføre som ikke føles som noen «big deal» istedenfor å gå får en stor endring som faller vanskelig for deg, råder psykologen. Hvis du lykkes med enkle endringer blir det sannsynligvis lettere å gå i gang også med andre endringer.

  • Du glemmer hvordan du løser oppgaver som du bare gjør en sjelden gang.
    Skriv huskeliste/noter ned instruksjoner til deg selv etter at du er ferdig med en oppgave du vet du skal gjøre om igjen, men først om en god stund. Sørg for å lagre notatene dine slik at du lett finner dem.

  • Du undervurderer de negative effektene ved små «lekkasjer» av tid og energi.
    Små «tidslekkasjer», det være seg om du leter etter nøkler eller svarer på e-post, ødelegger flyten i arbeidet ditt hvis det blir for mange av dem. Hvis du klarer å lage systemer som for eksempel strømlinjeformer og forenkler oppgaver, vil det være til hjelp. Et annet tips er å bruke litt av arbeidsdagen på viktige, store prosjekter som ikke haster eller på å utvikle egne ferdigheter. Det kan gi ganske store effekter.

 

Annonse
Annonse