Annonse
Psykolog Guro Øiestad råder ledere til å være rause med de positive tilbakemeldingene og begrense de negative. Foto: Katrine Gramnæs

– Alle trenger å bli sett på jobben

Kan du huske sist en kollega kommenterte at de var imponert over noe du leverte på jobben? Eller en gang sjefen trakk fram en god egenskap du har? Eller husker du best den gangen en tabbe du hadde gjort kom opp på et avdelingsmøte?

Tilbakemeldingene vi får fra omgivelsene våre, enten de er positive eller negative, er som regel noe vi biter oss merke i.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

5 råd når du skal gi kritikk

  1. Tenk igjennom intensjonen med kritikken, hvorfor det er behov for å ta opp noe, og husk å kommunisere det til den ansatte.

  2. Vær forberedt på å lytte og få ny informasjon som setter saken i et annet lys.

  3. Fortell om din egen opplevelse av saken, framfor å karakterisere andres atferd.

  4. Behold roen og vær bevisst på ordbruk og kroppsspråk.

  5. Ikke fokuser på å fordele skyld, men på å finne løsninger.

Kilde: Guro Øiestad, psykolog ved Universitetet i Oslo.

 

Annonse

5 råd når du skal gi kritikk

  1. Tenk igjennom intensjonen med kritikken, hvorfor det er behov for å ta opp noe, og husk å kommunisere det til den ansatte.

  2. Vær forberedt på å lytte og få ny informasjon som setter saken i et annet lys.

  3. Fortell om din egen opplevelse av saken, framfor å karakterisere andres atferd.

  4. Behold roen og vær bevisst på ordbruk og kroppsspråk.

  5. Ikke fokuser på å fordele skyld, men på å finne løsninger.

Kilde: Guro Øiestad, psykolog ved Universitetet i Oslo.

 

Annonse