Ledelse

Et lite «dytt» i riktig retning ga dobbelt så mange gode ideer fra møtedeltagerne.

Publisert Sist oppdatert

Kan forhåndspåvirkning av møtedeltagere, uten at de selv vet om det, påvirke idéarbeidet i et møte?

Hvis man ser på resultatene fra et eksperiment konsulentselskapet McKinsey gjennomførte på ett av sine lederprogrammer i Australia, kan svaret se ut til å være ja.

Testet erfarne ledere

Konsulentselskapet skriver på sine hjemmesider at de ville teste såkalt «priming».

Dette er, litt enkelt fortalt, en teknikk er man «planter» ubevisste inntrykk fra enkeltord, bilder, gester, handlinger eller lignende, som i sin tur påvirker en annen, påfølgende handling. Du påvirker altså et annet menneske i ønsket retning, men du gjør det uten noen formaninger eller krav.

På lederkurset i Australia ble lederne utsatt for et eksperiment der de ble delt inn i to grupper. Begge gruppene bestod av en gjeng ledere som var like talentfulle og motiverte, og de fikk den samme oppgaven: De skulle komme med ideer til hvordan lederprogrammet de deltok på kunne bli bedre.

De to gruppene ble imidlertid introdusert for oppgaven på ulike måter:

Hyggelig versus byråkratisk

  • Den ene gruppen fikk utdelt instruksjoner som inneholdt en hyggelig velkomsthilsen og en setning om at selskapet trengte deres hjelp. De fikk også en takk for at de ville hjelpe til. De ble servert varm kaffe eller te, og ble bedt om å skrive ned ideene sine på post-it lapper med penner i ulike farger.

  • Hos den andre gruppen var det annerledes. De fikk utdelt en byråkratisk skrevet fremgangsmåte, og en beskjed om at de måtte følge disse instruksjonene. De ble oppfordret til å drikke nok vann, slik at de ikke ble dehydrerte under seansen. De fikk utdelt hvitt, linjert papir som de skulle skrive ned ideene sine på. Ideene skulle skrives i punktlister.

Store forskjeller

Da idéseansen var over, viste det seg at gruppen som hadde fått den mest hyggelige introduksjonen, utviklet hele 70 nye ideer. Det var over dobbelt så mange ideer som den andre gruppen klarte å få fram. De landet på 32 ideer.

Det viste seg også at den første gruppen hadde mer innovative ideer enn gruppe nummer to.

McKinsey konkluderer på sine hjemmesider med at selv erfarne forretningsfolk kan dra fordel av positive effekter av ubevisst forhåndspåvirkning, såkalt «nudging» - eller «dulting» på norsk. De tar også til orde for at selv små endringer i stimuli/miljø kan gi betydelige forskjeller i resultater.

Powered by Labrador CMS