Annonse
Øystein Syversen, Anne Gretland, Radmila Milenkovich og Bettina Isabelle Berntsen i FotoWare. Foto: FotoWare.
Lederverktøy

Får salgsmuligheter levert på dørstokken

Stort sett alle bedrifter har en tradisjonell salg- og markedsavdeling hvor man prøver å få inn kunder ved å ta direkte kontakt med dem gjennom møter og telefonsamtaler.

Markedsavdelinger har drevet nettsider og laget reklame. Etter å ha blitt inspirert av måten den amerikanske utvikleren og markedsføringsselskapet Hubspot gjorde om på strategien for å få tak i nye kunder, har norske FotoWare endret tilnærmingen sin helt.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Fem kulturendringer som ikke krever store omstillinger:

  1. Inkluder hele selskapet i strategiarbeidet. Skal selskapet gjøre store endringer? Innkall til allmennmøte hvor alle avdelinger er inkludert og spør hva de tenker om endringer som påvirker hele organisasjonen.

  2. Flywheel – legge om marked- og salgsavdelingen med kunden i fokus. Skrot det gamle hieratiske organisasjonskartet og sett kunden i midten slik at medarbeiderne forstår hvor i kundereisen de spiller en viktig rolle.

  3. Alle får legge fram sine tanker og synspunkter en gang i kvartalet. Scenen er åpen for alle som ønsker å si noe om for eksempel nyansettelser, nye produkter og nye kunder.

  4. Informasjon og kunnskapsdeling. Lag interne kanaler for alt og skap et lavterskeltilbud for å dele nye ideer og til å stille spørsmål.

  5. Målene må være lett synlige. Heng dem opp på kjøkkenet eller toalettdøren. Motiver ansatte med for eksempel så mye is de kan spise de månedene virksomheten klarer budsjettet. Fryseren er tom de månedene virksomheten ikke møter budsjettet. På den måten ser medarbeidere tydelig hvor man ligger an i løypa.  

Annonse

Fem kulturendringer som ikke krever store omstillinger:

  1. Inkluder hele selskapet i strategiarbeidet. Skal selskapet gjøre store endringer? Innkall til allmennmøte hvor alle avdelinger er inkludert og spør hva de tenker om endringer som påvirker hele organisasjonen.

  2. Flywheel – legge om marked- og salgsavdelingen med kunden i fokus. Skrot det gamle hieratiske organisasjonskartet og sett kunden i midten slik at medarbeiderne forstår hvor i kundereisen de spiller en viktig rolle.

  3. Alle får legge fram sine tanker og synspunkter en gang i kvartalet. Scenen er åpen for alle som ønsker å si noe om for eksempel nyansettelser, nye produkter og nye kunder.

  4. Informasjon og kunnskapsdeling. Lag interne kanaler for alt og skap et lavterskeltilbud for å dele nye ideer og til å stille spørsmål.

  5. Målene må være lett synlige. Heng dem opp på kjøkkenet eller toalettdøren. Motiver ansatte med for eksempel så mye is de kan spise de månedene virksomheten klarer budsjettet. Fryseren er tom de månedene virksomheten ikke møter budsjettet. På den måten ser medarbeidere tydelig hvor man ligger an i løypa.  

Annonse